Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Cannabis is niet alleen voor blowende hippies het groene goud

Home

Joost van Velzen

Christine Smith, oprichter van het bedrijf Grön, dat chocolaatjes verkoopt met daarin bestanddelen van cannabis. © Olaf Kraak

De tijd dat het beeld van cannabis bepaald werd door coffeeshops vol blowende hippies is voorbij. Er kan een miljardenmarkt ontstaan voor een hele serie uiteenlopende cannabisproducten. 

Mannen in strakke pakken, fraai gesoigneerde dames, broodjes en een glaasje jus in de pauze: het was net een gewoon congres, gisteren in het Amsterdamse filmmuseum Eye. Maar het is geen gewoon congres, we zijn hier op de Cannabis Capital Convention, het eerste congres in Europa voor zakenmensen die willen beleggen in ‘het groene goud’, zoals de hennepplant tegenwoordig wordt genoemd.

Lees verder na de advertentie
Waar de branche voorheen werd gedomineerd door hebzucht, door hippies of maffia, zie je nu aan alles dat de dijken aan het breken zijn

Michael Kraland, beleger en initiatiefnemer van het congres

En wie het type bezoeker – een zakelijke dus – bestudeert, ziet precies hoe de groene vlag erbij hangt: wapperend. Een aarzelend wapperen nog misschien, maar beloftevol. 

Michael Kraland, belegger en initiatiefnemer van het cannabiscongres © Olaf Kraak

“De sluizen gaan open voor een burgerlijke vrijheid die lang onderdrukt is geweest”, zegt Michael Kraland, belegger en initiatiefnemer van het congres, waar analisten, ondernemers, investeerders en onderzoekers uit de hele wereld elkaar treffen. Ze wisselen kennis en contactgegevens uit in de gangen en presenteren in de zaal de laatste ontwikkelingen op de sterk groeiende markten voor medicinale en recreatieve cannabis. Allemaal in de stellige overtuiging dat beleggers brood zien in hun stuff.

Hebzucht

“Ik wilde al die mensen bij elkaar halen­­, want alleen dan komt er iets uit”, zegt Kraland. Volgens hem is er geen beter tijdstip dan nu voor een wietcongres. “Ik zat als belegger al twee jaar naar deze sector te kijken en ik zie dat er ontzettend veel beweging is. Waar de branche voorheen werd gedomineerd door hebzucht, door hippies of maffia, zie je nu aan alles dat de dijken aan het breken zijn. En een terugweg is er niet: iets wat van onder naar boven komt, duw je niet meer terug.” 

Kraland wil maar zeggen: de tijd dat het beeld dat mensen van cannabis hebben uitsluitend bepaald werd door coffeeshops vol blowende, coole vogels is wel voorbij. De directe associatie met criminaliteit is er ook wel van af. “Wat dat betreft heeft Nederland het goed voor elkaar. De coffeeshopcultuur is onder controle. Maar we vergeten dat we dankzij onze­­ ervaring met cannabis uniek gekwalificeerd zijn. Nederland heeft alles.”

Tachtig procent van de we­reld­be­vol­king komt al in aanraking met dit product

Gary Mesh, oprichter Versatel

Want deze drugs zijn geen probleem, zo straalt de hele sfeer van het congres uit, deze drugs zijn een kans. De Amerikaanse Christine Smith weet dat al sinds 2015. Ze richtte toen in Oregon het bedrijfje Grön op, dat chocolaatjes verkoopt met daarin bestanddelen van cannabis. Smith: “Grön is Zweeds voor groen en staat voor mij voor natuur, aarde en uiteraard voor cannabis. Het is ongelooflijk hoe snel het allemaal is gegaan. Ik heb nu dertig werknemers! Ik ben ervan overtuigd dat het dagelijks gebruik van cannabis op korte termijn standaard wordt.”

Gary Mesch, oprichter telecombedrijf Versatel © Olaf Kraak

Omslag

Even verderop staat Gary Mesch enthousiast te netwerken. Mesch is oprichter en voormalig topman van telecombedrijf Versatel. Nu is hij investeerder. Misschien straks ook wel van een bedrijf dat iets doet met cannabis. “Waarom niet? We hebben de techniek, de kennis en het geld. Tachtig procent van de wereldbevolking komt al in aanraking met dit product, het is toepasbaar in cosmetica, voeding en in de gezondheidsbranche.”

Mesch noemt de cannabismarkt ‘de interessantste markt ter wereld’ en vindt het nu het moment voor een omslag, vooral op het gebied van wettelijke beperkingen: “Het is hoog tijd om cannabis verder te legaliseren.”

Bij Heineken, Corona en Coca-Cola worden ze al high van de gedachte aan zoveel extra omzet met allerlei drankjes waar een snufje cannabis in zit

Dat gebeurt al in Canada, waar vanaf half oktober de markt voor recreatieve marihuana wordt vrijgegeven. Ook in delen van de VS is cannabis toegestaan. Marihuana is nu al in meer Amerikaanse staten in een bepaalde vorm legaal dan verboden. Vooral aan de westkust van de Verenigde Staten richten de spannendste bedrijven zich op. Christine Smith staat met haar wiet-chocolaatjes beslist niet alleen. Op de hoofdkantoren van bier- en frisproducenten als Heineken, Corona en Coca-Cola worden ze al high van de gedachte aan zoveel extra omzet met allerlei drankjes waar een snufje cannabis aan is toegevoegd. De drankenconcerns investeren miljarden in het – in dit geval vloeibare – groene goud.

In Europa gaat het moeizamer met de legalisatie van de cannabismarkt, maar mocht het licht ook op het oude continent op groen gaan dan lonkt er volgens het European Cannabis Report van branchemarktonderzoeker Prohibition Partners  een markt die in 2028 kan doorgroeien naar een omzet van 115,7 miljard euro. Nederland, als traditioneel wietland, zou daarin het voortouw moeten nemen. De totale verwachte omzet op de Nederlandse cannabismarkt in 2028 wordt geschat op 5,4 miljard euro.

Tjalling Erkelens, oprichter en topman van medicinale cannabisproducent Bedrocan. © Olaf Kraak

Wakker

Op medicinaal terrein is cannabis al langer een gewaardeerd en lucratief product. Zo is de Nederlandse medicinale cannabisproducent Bedrocan al sinds 1984 actief in binnen- en buitenland. Het bedrijf produceert in opdracht van de Nederlandse overheid gestandaardiseerde medicinale cannabis van farmaceutische kwaliteit, die via de apotheken bij patiënten terecht komt, maar ook als grondstof voor diverse farmaceutische producten wordt gebruikt. Gesneden koek voor Tjalling Erkelens, oprichter en topman van Bedrocan. Maar op dit congres merkt hij dat er iets groters voor de deur lijkt te staan, een nieuwe tijd met nieuwe kansen.

“Het is erg onrustig, iedereen kijkt de kat nog wat uit de boom, wie zijn de goede en wie zijn de kwade”, zegt Erkelens. “Maar de tijd dat op een bijeenkomst als deze een stel hippies met een blowtje bij de deur stonden, is voorbij. Iedereen wordt nu eindelijk wakker.”

Lees ook:

Helpt een jointje tegen psychoseklachten of is het de oorzaak ervan?

Er is geen bewijs voor het idee dat cannabis schizofrenie opwekt. Patiënten gebruiken het eerder als zelfmedicatie.

'Sinds ik elke dag wat wietolie slik, lijkt de pijn iets af te nemen'

Ze schieten als paddestoelen uit de grond: de Social Clubs van Rinus Beintema waar patiënten heel goedkoop aan wietolie kunnen komen. Tegen pijn en andere kwalen.

Deel dit artikel

Waar de branche voorheen werd gedomineerd door hebzucht, door hippies of maffia, zie je nu aan alles dat de dijken aan het breken zijn

Michael Kraland, beleger en initiatiefnemer van het congres

Tachtig procent van de we­reld­be­vol­king komt al in aanraking met dit product

Gary Mesh, oprichter Versatel

Bij Heineken, Corona en Coca-Cola worden ze al high van de gedachte aan zoveel extra omzet met allerlei drankjes waar een snufje cannabis in zit