Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Canada en VS sluiten toch nog een akkoord

Home

Hans Nauta

© REUTERS

Handelsverdrag Nafta krijgt een tweede leven als de 'United States-Mexico-Canada Agreement'. 

Na dertien maanden onderhandelen is het de Verenigde Staten gelukt om het handelsverdrag met Canada en Mexico te herzien. Met de binnenlandse verkiezingen van november in aantocht kan president Donald Trump de kiezers laten zien dat zijn agressieve handelspraktijken succes opleveren.

Lees verder na de advertentie

Vlak voor de Amerikaanse deadline van zondag middernacht werden de Verenigde Staten en Canada het eens. Daardoor krijgt het Noord-Amerikaanse vrijhandelsakkoord Nafta uit 1994 een tweede leven. In augustus waren Mexico en de VS er onderling al uit.

Het resultaat is een ‘handelsverdrag voor de eenentwintigste eeuw’, schrijven de Amerikaanse handels­gezant Robert Lighthizer en de ­Canadese minister van buitenlandse zaken Chrystia Freeland in een ­ver­klaring. “Het maakt de middenklasse sterker, levert goede en goedbetaalde banen op en ­creëert nieuwe kansen voor de bijna half miljard mensen die Noord-Amerika hun thuis noemen.”

Japanse auto’s

Vorige week kon Trump al twee andere succesjes noteren. Japan en de VS besloten te gaan onderhandelen over een handelsverdrag. De afspraak is dat Japan dan voorlopig ontkomt aan mogelijke Amerikaanse invoerheffingen op auto’s. En gisteren ondertekenden Zuid-Korea en de VS hun herziene handelsakkoord. Zuid-Korea had daarmee ingestemd toen de Amerikaanse president met staalheffingen kwam. Het was Trumps eerste handtekening onder een handelsverdrag. De vraag is nog hoe het geruzie met Europa en de tarievenoorlog met China gaan aflopen.

De volgorde in de naam van het nieuwe verdrag is opvallend: America First, Mexico Second

Ook Canada en Mexico worden ontzien als de VS invoerheffingen instellen voor auto’s, trucks en auto-onderdelen, zo is nu afgesproken. Ze hebben allebei een vrijstellingsquotum gekregen en voldoen daar nog lang niet aan.

Canada onderschrijft de Amerikaanse afspraken met Mexico over de auto-industrie. Voortaan moet 40 tot 45 procent van een auto worden gemaakt door arbeiders die minstens 16 dollar per uur verdienen. Anders vallen ze niet onder het handelsverdrag. Ook moet 75 procent van de auto-onderdelen uit Mexico of de VS komen. Eerder was dat 62 procent.

Amerikaanse boeren krijgen meer toegang tot de beschermde Canadese zuivelmarkt, zoals Trump eiste. Voor Canada was dit een pijnpunt. Ook was er onenigheid over een arbitrageregeling. Die blijft in het nieuwe akkoord overeind, zoals Canada wilde. Canada gebruikte deze regeling bijvoorbeeld toen de VS heffingen invoerden omdat Canada timmerhout zou dumpen in Amerika. Zo zijn er wat eisen uitgeruild, zonder dat Nafta volledig op de schop is gegaan.

President Trump noemde het oude verdrag een ramp, het zou de VS veel banen hebben gekost. Toen de handelsbarrières verdwenen, verhuisden producenten naar Mexico vanwege de lage lonen.

Mexico

Vanwege het akkoord sprak premier Trudeau van een goede dag voor Canada. Er stond veel op het spel voor zijn land. Van alle Canadese export gaat 75 procent naar de VS. Omgekeerd is Canada Amerika’s belangrijkste importeur. 

De hoofdonderhandelaar van Mexico is blij dat alle drie landen meedoen en de handel dus niet versnippert. De tijd begon te dringen, omdat de Mexicaanse president Enrique Peña Nieto op 1 december zijn post verlaat. 

Het nieuwe handelsverdrag tussen Canada, de VS en Mexico ligt niet zo lekker in de mond als Nafta. De afkorting van United States-Mexico-Canada Agreement luidt USMCA. De volgorde is opvallend: America First, Mexico Second.

Lees ook:

Nafta kostte Mexico meer banen dan VS

Donald Trump heeft de vrijhandel met Mexico en Canada heronderhandeld. Maar klopt zijn klacht over verdwenen banen wel?

Deel dit artikel

De volgorde in de naam van het nieuwe verdrag is opvallend: America First, Mexico Second