Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Campagne 'Europa. Best Belangrijk' in de ijskast

Home

(Novum) - De campagne 'Europa. Best Belangrijk', die bij de start vorig jaar met kritiek werd ontvangen, is 'on hold' gezet. Dat zegt bedenker Ton Elias van Elias Communicatie. Volgens Elias is de campagne, die officieel tot en met volgend jaar zou lopen, stopgezet vanwege de Nederlandse tegenstem bij het referendum over de Europese grondwet in juni.

De leus 'Europa. Best Belangrijk' werd gelanceerd toen Nederland in de tweede helft van vorig jaar voorzitter was van de Europese Unie. De bedoeling van de campagne was de betrokkenheid van Nederlanders bij Europa in drie jaar te vergroten. In de Tweede Kamer werd de campagne kritisch ontvangen, omdat de slagzin niet krachtig genoeg zou zijn en het beoogde doel daardoor niet zou worden bereikt. De driejarige campagne zou ongeveer drie miljoen euro kosten.

Volgens woordvoerder Herman Quarles van Ufford van staatssecretaris van Europese Zaken Atzo Nicolaï (VVD) is het 'nee' tegen de Europese grondwet een 'extra' reden geweest om de campagne te evalueren en nagenoeg stop te zetten. De evaluatie zou echter al gepland zijn geweest.

Quarles van Ufford kon niet zeggen of de slagzin terugkeert. Hij hoopt dat het kabinet in oktober weet wat er met leus moet gebeuren. Dan vindt een brede maatschappelijke discussie plaats over de koers van Nederland in Europa. Een campagne met televisiespotjes en andere reclame-uitingen moet het debat opluisteren.

Aanvankelijk was het de bedoeling de discussie te laten voeren tussen de Tweede Kamer en het kabinet, maar het lijkt erop dat de steun daarvoor in de Kamer afneemt. Het debat zou een te elitair karakter krijgen. Nu is voorgesteld verschillende maatschappelijke organisaties het debat te laten initiëren.

Deel dit artikel