Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Button tegen zoengewoonte

Home

Somajeh Ghaeminia

Geef je nu twee, drie of helemaal geen zoenen bij een begroeting? De zoenbutton van voormalig hoogleraar ontwikkelingspsychologie Dolph Kohnstamm is razend populair. De button die het aantal gewenste zoenen aangeeft, bestaat al drie jaar. Rond de feestdagen is de aandacht echter ongekend.

De website www.zoenbutton.nl heeft deze dagen te kampen met te veel bezoekers en is niet altijd bereikbaar. Via deze site kan iedereen die de gebruikelijke drie zoenen in het sociale verkeer te veel vindt, een zoenbutton bestellen. Er zijn verschillende buttons: Ik zoen 1 keer, Ik zoen 2 keer, Ik zoen niet of Ik geef je een hand. Handig om verwarring rond de nieuwjaarsgroet te voorkomen. Eveneens zijn er posters te downloaden die moeten aangeven waar de visite aan toe is. “Als wij zoenen, bij komen en gaan, geef ik je er één (en geen drie).“

Dolph Kohnstamm beschreef afgelopen zomer in een essay in de Groene Amsterdammer de ontwikkeling van de zoen bij begroetingen. In de jaren tachtig begonnen de Nederlander drie zoenen te geven in plaats van slechts één of twee of gewoon een hand.

De driekus, die uit het zuiden van het land afkomstig is, ontpopte zich tot een typisch Hollandse gewoonte. “Ik wil me daar niet bij neerleggen“, zegt Kohnstamm, “Het gaat niet zozeer om het zoenen op zich, maar om het dríe keer zoenen. Het is een vrij nieuw verschijnsel. De oudere generatie in Nederland gaat het moeilijker af. Zij werden ineens onderworpen aan een nieuw ritueel.“

Het initiatief om zoenbuttons te ontwikkelen, nam Kohnstamm niet alleen door persoonlijke ergernis. Signalen uit zijn omgeving motiveerden hem de 'drieklapper' een halt toe te roepen.

Door de populariteit is Kohnstamm door zijn voorraad buttons heen. “Ik heb er duizenden verkocht. Het loopt een beetje uit de hand. Ik zit eraan te denken de verkoop aan winkeliers over te dragen. Door de media-aandacht is er op dit moment een tsunami van button- bestellingen.“

Deel dit artikel