Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Busvervoerders willen meer vrouwen achter het stuur

Home

Joost van Velzen

Een vrouwelijke chauffeur op lijn 15 in Groningen. © Reyer Boxem

Tekort aan chauffeurs stelt busvervoerders voor problemen. De laatste trend: chauffeurs werven onder vrouwen. Maar willen die wel aan de slag in een mannenbolwerk?

Nederlandse busmaatschappijen voeren de laatste tijd fanatiek campagne om vrouwelijke chauffeurs te werven. De sector kampt met een schreeuwend tekort aan chauffeurs in het algemeen en vrouwelijke busbestuurders in het bijzonder.

Lees verder na de advertentie

In het Nederlandse wegvervoer zitten volgens cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek nu 30.000 vrouwen achter het stuur tegenover 161.000 mannen.

Mooi vak

Busvervoerder Keolis (treinen en bussen in Gelderland, Twente, Overijssel, Utrecht en Almere) kondigde deze week aan dat het personeelsbestand aan het einde van dit jaar voor 20 procent uit vrouwen moet bestaan. Nu is 85 procent van de Keolis-chauffeurs nog man. Busvervoerder Hermes, actief in delen van Gelderland en Noord-Brabant, hield vorige maand een Ladies Day om zo meer dames te prikkelen om voor een loopbaan achter het stuur te kiezen.

"Daar zijn 36 vrouwen op afgekomen en dat vinden wij best veel", zegt een woordvoerder namens Hermes. Belangstellenden - ook mannen - mochten zelf even achter het stuur of werden door ervaren chauffeurs bijgepraat met 'verhalen uit de praktijk'. "Want het is een hartstikke mooi vak", vindt de Hermes-woordvoerder. "Met gunstige arbeidsvoorwaarden, zoals flexibele werktijden. Daardoor kun je een baan als buschauffeur bijvoorbeeld uitstekend combineren met een studie."

Of de sector er genoeg aan doet om dat hartstikke mooie vak meer bekendheid te geven, vinden ze bij Hermes een 'goeie vraag': "Daar ligt voor ons nog wel een opgave".

Aanpassingen

Jojanneke van der Toorn, hoogleraar arbeids- en organisatiepsychologie aan de Universiteit Utrecht, betwijfelt of het iets uithaalt om specifiek onder vrouwen te werven: "Of dat effect heeft, is niet bekend. Dit is niet wetenschappelijk onderzocht. Maar vrouwelijke buschauffeurs aantrekken is één ding, je wil ze ook behouden."

Iedereen die graag wil, is zeer welkom

Busvervoer Nederland

Daarvoor is volgens Van der Toorn een 'inclusief werkklimaat' nodig: "Voelen vrouwen zich thuis bij het vervoersbedrijf, worden zij er serieus genomen, en kunnen zij zichzelf zijn op het werk? Als busvervoerders niet bereid zijn hun bedrijfsklimaat onder de loep te nemen en, indien nodig, aanpassingen te doen, dan kunnen ze wel vrouwelijke buschauffeurs binnenhalen maar zijn ze ze ook net zo snel weer kwijt."

Hoeveel chauffeurs in totaal nodig zijn om het probleem (Keolis spreekt al van rituitval in de provincie Utrecht) op te lossen, is niet precies bekend. Wel adverteren alle vervoersmaatschappijen met vacatures. Ook is het tekort niet beperkt tot het stads- en streekvervoer. Touringcarbedrijven krijgen het dienstrooster eveneens moeilijker rond.

"Het tekort aan chauffeurs loopt door het hele vervoer heen", zegt een woordvoerder van Busvervoer Nederland. Ook daar is het beroep van chauffeur een mannenkwestie. "In het touringcarvervoer zijn wel iets meer vrouwelijke chauffeurs dan in het stads- en streekvervoer, maar ook de touringcars worden veel vaker door mannen bestuurd dan door vrouwen."

Anders dan de collega's van het openbaar vervoer, probeert het touringcarvervoer niet per se vrouwen als chauffeur te strikken. Volgens Busvervoer Nederland is de gemiddelde leeftijd van de mensen die op de bussen rijden 58 jaar en is er in het algemeen een 'enorm tekort aan het ontstaan'. "Iedereen die graag wil, is zeer welkom."

Touringcarbedrijven huren al regelmatig gepensioneerden in om vakantiegangers op hun bestemming te krijgen. Vakbond FNV liet in mei weten dat in het hoogseizoen 42 procent van de rijdende touringcarchauffeurs ouder is dan de pensioengerechtigde leeftijd.

Lees ook:

Het aantal vrouwen dat een technische opleiding volgt, is sterk gestegen. Maar daarna gaat het mis

Al decennia proberen overheid en onderwijs meisjes te interesseren voor techniek. Met succes. Het aantal vrouwen dat een technische opleiding volgt, is sterk gestegen. Maar daarna gaat het mis.

Vrouwen, bier en techniek; hier uit zich de boerentrots

ijna alle agrariërs van Nederland geven in De Staat van de Boer aan trots te zijn om boer te zijn. Hoe uit zich die trots? En wat maakt de plattelandscultuur zo aantrekkelijk voor stedelingen? 

Deel dit artikel

Iedereen die graag wil, is zeer welkom

Busvervoer Nederland