Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Buna Bet wil heerlijke koffie schenken, maar ook Ethiopiërs aan werk helpen.

Home

door Seada Nourhussen

Wie niet goed oplet, denkt dat Buna Bet de zoveelste nieuwe koffie-hotspot à la The Coffee Company is. De pas geopende zaak in de Amsterdamse Pijp heeft een strakke inrichting. Achter de toonbank staat een hoge kast met daarin glimmende espressomachines en koffiesoorten in hippe zilverkleurige en zwarte pakken. Sommige bezoekers lopen vroeg in de ochtend snel in en uit voor een espresso to go, die ze vervolgens op de fiets of in de tram opdrinken. Anderen blijven met laptop op tafel en een enorme kom latte uren aan een tafeltje hangen, zoals dat tegenwoordig in grootstedelijke koffiezaken gaat.

Maar Buna Bet - Amhaars, de hoofdtaal van Ethiopië, voor 'koffiehuis' - is meer dan een plek waar je lekkere koffie kunt drinken. Niet alleen wordt er uitsluitend Ethiopische koffie geschonken en verkocht, met deze eerste Ethiopische koffiewinkel schept initiatiefnemer Mulugeta Asmellash ook werkgelegenheid voor mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt.

“Er is hoge werkloosheid onder Ethiopiërs in Nederland omdat ze vaak op latere leeftijd hier naartoe zijn gekomen en dus de taal niet goed spreken“, zegt Asmellash (50), die zelf bijna dertig jaar geleden als politiek vluchteling naar Nederland kwam en coördinator is van de Ethiopische Stichting Dir. “In Ethiopië is er uiteraard ook veel armoede. Ik zocht al jaren naar een manier om zowel Ethiopïers in Ethiopië én in Nederland meer kansen op werk te bieden.“

Door Buna Bet krijgen Ethiopische koffieboeren die hun bonen aan de koffiebar in Nederland verkopen, een eerlijke prijs voor hun waar. Vrouwen in Ethiopië worden uit de prostitutie geholpen door training en werk in de (nog op te zetten) koffiebranderij van Buna Bet in Ethiopïe. De winkel in Amsterdam biedt werkgelegenheid en leer-werktrajecten aan langdurig werkloze Ethiopiërs in Nederland.

Neem Amde. In de veertig, woont al jaren in Nederland en is daarvan het grootste deel werkloos. Totdat hij kortgeleden een training via Buna Bet kreeg aangeboden. Hij bleek een natuurtalent. Als volleerd uitbater bestiert hij de zaak en treedt hij bij tijd en wijle op als bedrijfsleider. Asmellash: “Amde zou elders niet aan het werk kunnen omdat hij de taal niet goed spreekt. Maar bij ons doet hij het prima. Mensen zoals hij willen wij kansen geven.“

Een bezoek aan Buna Bet maakt de klant dus ongemerkt deelgenoot van een sociale onderneming. Ongemerkt want, behalve een paar ingelijste foto's van Ethiopische koffieplantages en wat traditionele koffieattributen hier en daar, verraadt bijna niets in de winkel dat het hier een sociale firma betreft. En dat is opzettelijk, blijkt. “Wij willen geen Wereldwinkel-imago“, vertelt Esther Simao, verantwoordelijk voor de styling en branding van Buna Bet. “Mensen moeten hier niet komen uit schuldgevoel of medelijden“, vindt ook oprichter Asmellash.

Simao: “Buna Bet is gewoon een plek waar je hele lekkere, misschien wel de lekkerste koffie van de wereld, kunt drinken.“

Ethiopië is namelijk de bakermat van de koffie en is Afrika's belangrijkste exporteur van arabicabonen. Volgens de overlevering werd koffie ontdekt door een herder in Abessinië, het huidige Ethiopië. Het was hem opgevallen dat zijn schapen erg levendig werden na het eten van een bepaalde bes. Het woord koffie is dan ook afkomstig van de Ethiopische plaats Kaffa. Alle huidige koffiesoorten stammen daarmee af van deze botanische soort die door kolonisten wereldwijd werd verspreid.

Buna Bet is nu nog afhankelijk van subsidies van Start Foundation, Gak Instituut, Stichting Doen en VSB fonds en diverse bedrijven die zich hiermee voordoen als maatschappelijk verantwoorde ondernemers. Maar het is de bedoeling om er een goedlopende franchiseketen van te maken. “Alles in de zaak is door een ontwerpbureau speciaal voor Buna Bet gemaakt“, zegt Simao. “Het meubilair, het logo, het ontwerp van de verpakking. Een franchisenemer neemt dus het hele concept over.“

Het liefst wil Asmellash langdurig werklozen de kans geven een filiaal van Buna Bet te openen. “Vanuit het hoofdkantoor worden zij begeleid en zo hopen wij een gevestigde naam te worden.“ Asmellash mijmert al over een Buna Bet in IJsland of Thailand. “Waarom niet?“, zegt hij opgetogen. “Starbucks ('swerelds grootste koffieketen) is ook ooit met één zaak begonnen.“ Dan serieuzer: “Buna Bet is uitdrukkelijk geen welzijnsproject. Ons hoofddoel is om een winstgenererend bedrijf op te zetten, waar verschillende soorten exclusieve Ethiopische koffie van hoge kwaliteit worden verkocht.“ Dat de klanten en passant ook nog bijdragen aan een betere wereld, maakt van Buna Bet een succesformule, vindt Asmellash.

Deel dit artikel