Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Buizenpost voor mensen: het transport van de toekomst?

Home

Joost Morel

Een buis van de 'Hyperloop', tentoongesteld in Las Vegas. © afp

Het klinkt nog erg futuristisch, maar het komt een stap dichterbij: de 'buizenpost voor mensen'. Gisteravond kende de Hyperloop zijn eerste succesvolle test, in de woestijn van Nevada ten noorden van Las Vegas. Een niet echt gestroomlijnd blok aluminium scheerde over een kort traject, een soort treinspoor, om na een kilometer in een zandhoop tot stilstand te komen.

De demonstratie van startup Hyperloop One duurde slechts enkele seconden, maar het aandrijfmechanisme werkte naar behoren. Het was een eerste glimp van een transportsysteem dat volgens de ontwikkelaars binnen vijf jaar mensen en producten door buizen moet schieten met de snelheid van het geluid.

Onder heldere hemel zagen honderden journalisten, gasten en investeerders de 'slee' binnen 1,1 seconde een snelheid van 187 kilometer per uur bereiken. Hyperloop One erkende dat het nog veel hordes moet nemen eer het transportsysteem realiteit is, maar eenmaal daar 'gaat het onze manier van leven veranderen', zei topman Rob Lloyd na afloop. "Het neemt de grenzen van afstand en tijd weg die we elke dag ervaren. Het is echt. En het gebeurt nu." Het moet een alternatief vervoersmiddel worden voor vliegtuigen, treinen, boten en auto's.

Ambitieuze plannen
Hyperloop One heeft een aantal ambitieuze plannen. Het bedrijf wil de 550 kilometer tussen San Francisco en Los Angeles overbruggen met een buizennet, waardoor mensen de afstand in 30 minuten af kunnen leggen. Ook onderzoekt het de mogelijkheden voor een Hyperloop tussen de Zweedse en Finse hoofdsteden Stockholm en Helsinki. Daarvoor werkt het samen met het Finse bedrijf FS Links. De Hyperloop-verbinding tussen de twee steden, die worden gescheiden door een flink stuk Oostzee, moet de reistijd van 16 uur per veerpond terugbrengen naar een half uur.

Verder werkt Hyperloop Samen met het Zwitserse concern Cargo Sous Terrain om een transportsysteem te ontwikkelen tussen Zwitserse industriële knooppunten. Het Nederlandse adviesbureau KPMG en Deutsche Bahn zijn ook bij dit project betrokken.

Lees verder na de advertentie
De Hyperloop moet een alternatief vervoersmiddel worden voor vliegtuigen, treinen, boten en auto's

De 'slee' scheerde gisteren over een soort treinspoor, om na een kilometer in een zandhoop tot stilstand te komen. © afp

Onder de grond
"Aan het einde van dit jaar doen we waarschijnlijk een volwaardige test, met een capsule in een vacuüm gezogen buis", zei een van de mede-oprichters van Hyperloop One. Volgens het bedrijf kunnen de buizen ook onder de grond worden aangelegd en moeten de capsules snelheden gaan bereiken van 1200 kilometer per uur.

Hoe kan dat? Hyperloop One borduurt voort op een idee van ondernemer Elon Musk, oprichter van het Amerikaanse ruimtebedrijf SpaceX en eigenaar van de elektrische autobouwer Tesla. Musk opperde in 2013 een buis te maken met een heel lage luchtdruk (en dus ook bijna geen weerstand). Capsules, voortbewogen door elektrische motoren en een magnetisch veld, moeten op kussens van perslucht door de tunnel schieten.

Musk gaf meteen aan zelf geen tijd te hebben om de Hyperloop te ontwikkelen, maar hij schreef wel een competitie uit voor bedrijven en universiteiten, waaraan ook de TU Delft mee doet. De beste teams mogen deze zomer hun prototype testen op Musk's eigen Hyperloop testbaan. Bij de voorronde begin dit jaar behaalde het Nederlandse team de tweede plaats.

Het systeem is niet gevoelig voor het weer en heeft geen bewegende onderdelen die slijten, zoals wielen

Zweven
Een andere serieuze kandidaat om het hersenspinsel van Musk realiteit te laten worden is het bedrijf Hyperloop Transportation Technologies (HTT). HTT maakte dinsdag bekend een techniek onder licentie te gaan gebruiken, waarbij het magneten in specifieke (Halbach-)opstelling aan de onderkant van de 'trein' monteert. Door elektromagnetische spoelen aan de rails ontstaat dan een magnetisch veld  en gaat de trein zweven. Volgens HTT is het systeem hierdoor veiliger en goedkoper.

Maar Hyperloop One is met de eerste test het verste in de ontwikkeling. Ook haalde de onderneming deze week 80 miljoen dollar op bij grote investeerders zoals de Franse spoorwegmaatschappij SNCF en technologieconcern General Electric. Hyperloop One wil goederen transporteren in 2019 en mensen in 2021.

Sceptici denken dat het zo'n vaart niet zal lopen en vragen zich af of dit wel het transportsysteem van de toekomst is. De Hyperloop loopt tegen een enorme berg politieke regelgeving aan over veiligheid, financiering en landeigendom, denken zei.

Elon Musk ziet die problemen niet. De Hyperloop is niet alleen sneller maar ook veel goedkoper dan het huidige treinnetwerk. Want het systeem is niet gevoelig voor het weer en heeft geen bewegende onderdelen die slijten, zoals wielen. Door zonnepanelen op de buizen kan de Hyperloop zelfs z'n eigen energie opwekken.

Elon Musk. © afp

Deel dit artikel

De Hyperloop moet een alternatief vervoersmiddel worden voor vliegtuigen, treinen, boten en auto's

Het systeem is niet gevoelig voor het weer en heeft geen bewegende onderdelen die slijten, zoals wielen