Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Brits busbedrijf Arriva neemt belang Vancom

Home

Van onze redactie economie AMSTERDAM - Vancom Nederland, de particuliere busonderneming die in Zuid-Limburg openbaar (bus-)vervoer verzorgt en eigenaar is van het Groninger Vervoerbedrijf GVB, komt grotendeels in handen van het Britse Arriva, tot voor kort British Bus.

Volgens directeur en (voormalig) grootaandeelhouder Kees Arends van Vancom Nederland is tot de stap besloten om sneller te kunnen groeien. Hoewel Vancom in Amerika een groot bedrijf is, is Vancom Nederland met zo'n 400 werknemers maar een kleintje.

Arriva, ontstaan uit een fusie van British Bus en een bedrijf dat in Londen busdiensten verzorgde, heeft een kleine 17 000 mensen in dienst, een omzet van 1,2 miljard gulden en maakt deel uit van de Britse Cowie Group. Het bedrijf houdt zich bezig met transport in brede zin: zo bouwt en verhuurt het onder meer bussen, verzorgt het bus- en taxidiensten en verkoopt het auto's. Arriva wil behalve in Nederland ook in België, Luxemburg en Duitsland een concurrent worden van bestaande openbaar-vervoerbedrijven.

Arriva krijgt de meerderheid van de aandelen van Vancom Nederland. De huidige aandeelhouders - naast Arends zijn dat de Amerikanen P. Huizenga en T. van der Aa - houden een minderheidsbelang in Vancom Nederland. Arends wil niet zeggen hoe groot dat belang is.

Of de Amerikanen van hun grote belang in Vancom Nederland afwillen omdat zij vinden dat het niet opschiet met de liberalisering van de openbaar-vervoermarkt, is niet duidelijk. In april gaf Arends' compagnon Hans Koning er de brui aan omdat hij het zat was nog langer te wachten op nieuwe Haagse wetgeving over het openbaar aanbesteden van busdiensten. Van der Aa heeft ook geregeld laten weten dat het tempo van de liberalisering in Nederland wel erg laag lag. Arends wil alleen benadrukken dat hij en Arriva voldoende mogelijkheden zien nu er een nieuwe wet op komst is.

Volgens Arends brengt Arriva, dat een notering heeft op de Londense beurs, naast kapitaal een hoop kennis en ervaring in. Arriva is in Engeland overigens niet actief op de rails. Vancom is dat in Nederland wel plan. Volgens Arends heeft Arriva de blik naar het buitenland gericht, omdat het in Engeland niet verder kan groeien vanwege de anti-kartelwetgeving. Vancom hoopt in de toekomst in meer regio's het openbaar vervoer te gaan verzorgen.

Vancom is de eerste vervoersmaatschappij die concurreert met Verenigd Streekvervoer Nederland, de bundeling van streekbusmaatschappijen. In Zuid-Limburg verzorgt Vancom sinds 1995 het streekvervoer, nadat dat bij wijze van experiment was aanbesteed. Inmiddels heeft de Tweede Kamer besloten dat op termijn al het streekvervoer wordt aanbesteed: het bedrijf dat voor het minste geld de meeste bussen laat rijden, krijgt de exclusieve vergunning.

Deel dit artikel