Alex Klaasen en Steef de Jong in De Modern Art Revue © RV
Theaterrecensie

Theater
Regie: Ina Veen
Door: Steef de Jong en Alex Klaasen
*****

Voor wie het nog niet wist: de moderne kunst is jarig. Dit jaar is het honderd jaar geleden dat Marcel Duchamps zijn beroemde pissoir in een museum plaatste. Tijd voor een feestje, vonden theatermakers Steef de Jong en Alex Klaasen en ze maakten De Modern Art Revue, een ouderwetse revue (letterlijk een terugblik) op 'het leven' van de moderne kunst die tijdens het PopArts Festival als lunchvoorstelling in première ging.

Een voorstelling bomvol echte revue-ingrediënten (hoedjes en dansjes) en slimme heerlijkheden, zoals een miniatuur Guggenheim museum - te bekijken met een verrekijker - compleet met de haai van Damien Hirst en het al even controversiële werk van Martin Creed 'the lights going on and off'. Maar ook de café-scène tussen impressionisten en expressionisten, vol snorren en hoedjes, is niet te versmaden, net zomin als de 'documentaire' waarin een karikaturale kunstenares en een even bizarre curator met elkaar proberen te werken aan hun binnenkort op te richten museum, waarmee ze 'de theaterwereld naar het museum gaan brengen.'

Een briljante voorstelling om van begin tot eind van te smullen

Om te smullen

De Modern Art Revue is een echte Steef de Jong voorstelling, gevuld met gekke typetjes, pruiken en snorren, ingenieuze kostuums, zijn karakteristieke kartonnen (uitklapbare!) decors, snedige teksten en mooi gezongen liedjes. Eerder maakte hij vooral werk rondom zijn Oostenrijk-fascinatie; innemend in al hun kneuterige houtje-touwtje oubolligheid. Daarin wilde nog wel eens een saaie of overbodige scène zitten. Maar met moderne kunst als onderwerp is hij een vruchtbare nieuwe weg ingeslagen.

Samen met de al even innemende Alex Klaasen buitelt hij van de ene hilarische act in de andere. Onhandig zetten ze een Mondriaanstoel in elkaar, maken samen met het publiek een echte Jackson Pollock 'dripping', brengen de legendarische Gertrude Stein (van de legendarische Parijse salon waar ook Picasso en Matisse kwamen) en Peggy Guggenheim (de verzamelaarster met vier musea op haar naam) tot leven in een dialoog die generatiegrenzen overstijgt en dan uitmondt in een sublieme uitvoering van Delibes' Bloemenduet.

Bijzonder is dat deze revue niet alleen heel komisch, goed getimed en stijlvast is, maar vooral ook dat hij vol ontroerende momenten zit. Het kleine schaduwspel van de twee Parijse geliefden, de prachtige gevoelvolle ode van Cézanne aan 'zijn' Mont Saint Victoire, de kneuterig-liefdevolle keukenscène van Jan Schoonhoven (bekend van de nul-beweging) en zijn vrouw Anita (huisvrouw en jazz-zangeres), kunstenaars in hun vrije tijd. Waarna Klaasen en De Jong die hele vergaarbak van kunststromingen toch weer tot een mooi rond geheel weten te breien. Een briljante voorstelling om van begin tot eind van te smullen.