Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Blokker verkoopt Intertoys aan Britse investeerder

Home

Redactie

Blokker doet Intertoys over aan een Britse investeerder. © ANP

De Britse investeerder Alteri neemt speelgoedketen Intertoys over van Blokker Holding. In de deal zitten ook alle winkels Bart Smit en Toys XL. Alteri is een gespecialiseerde investeerder in de Europese retailmarkt.

Blokker Holding laat in een persbericht weten dat de speelgoedketen goed past bij Alteri, en dat de overname in lijn is met de herziene strategie die Blokker in mei aankondigde. "Alteri heeft uitgebreide ervaring (...) in het vernieuwen van retailbedrijven met als doel het behalen en behouden van een duurzaam concurrentievoordeel."

Lees verder na de advertentie
Ik ben ervan overtuigd dat Intertoys haar positie verder zal uitbreiden en versterken

Jeroen Visser, CFO van Blokker

Alteri is een fonds dat zich richt op het opkopen van winkelketens in West-Europa. Het is eigenaar van de kledingwinkels van Austin Reed en van het Duitse Versandhaus Walz, dat onder meer baby-artikelen verkoopt. Twee jaar geleden nam Alteri twee onderdelen over van het later failliet verklaarde Nederlandse retailbedrijf Macintosh. Alteri kocht toen de Britse winkels van de schoenenketen Brantano en de winkels van Jones Bootmaker. Die laatste keten is inmiddels al weer verkocht. Alteri richt zich vooral op het opkopen van ketens die in moeilijkheden zijn geraakt.

On- en offline

Of Alteri grote veranderingen gaat doorvoeren bij Intertoys (ruim 4000 personeelsleden) is nog niet bekend. Jeroen Visser, de financiële topman van Blokker, stelt dat Alteri’s betrokkenheid en investeringen Intertoys in staat zullen stellen om het merk, de online mogelijkheden en het winkelnetwerk te versterken. "Ik ben ervan overtuigd dat Intertoys haar positie als toonaangevende gespecialiseerde Nederlandse speelgoedketen verder zal uitbreiden en versterken."

Het fonds wil zich richten op een ‘omnichannel’-stra­te­gie: op winkels, onlineverkopen en een combinatie daarvan

Alteri zal in elk geval de online verkopen van Intertoys proberen op te stuwen. De online verkoop van speelgoed stijgt de laatste anderhalf jaar explosief. Het fonds zelf zegt zich te richten op een ‘omnichannel’-strategie: op winkels, onlineverkopen en een combinatie daarvan. Vakbond CNV is vooralsnog positief over de overname. “De vierduizend medewerkers gaan mee naar de nieuwe eigenaar van Intertoys, de arbeidsvoorwaarden blijven intact bij de transactie en het sociaal plan verhuist mee", zegt bestuurder Martijn den Heijer, die spreekt van een ‘goede start'. De vakbond heeft nog niet met de nieuwe eigenaar gesproken.

Intertoys is de tweede grote keten die Blokker Holding heeft verkocht. In mei zette Blokker Holding vrijwel al zijn winkelformules in de etalage – om zich voortaan te richten op de Blokker-winkels. In juli werden de woonwinkels van Leen Bakker verkocht aan de Nederlandse investeringsmaatschappij Gilde. De ketens Xenos en Big Bazar zijn nog niet verkocht. Dat geldt ook voor de winkels van Maxi Toys, die geen onderdeel zijn van Intertoys en niet aan Alteri zijn verkocht. Marskramer gaat, in sterk afgeslankte vorm, door als keten van winkels die worden gerund door franchisers.

November

Blokker Holding en Alteri verwachten de transactie voor eind november 2017 af te ronden. Wel is het nog wachten op goedkeuring van mededingingsautoriteiten en het advies van de Centrale Ondernemingsraad. Er zijn nog geen verdere details over de overeenkomst bekendgemaakt.

Lees ook: Wie koopt Blokker Holding leeg?



Het e-mailadres bij dit profiel is nog niet bevestigd. Een link om te bevestigen kunt u vinden in uw inbox.
Bent u de link kwijt? Vraag hier een nieuwe aan.

Wachtwoord is niet correct

tonen

Wachtwoord komt niet overeen

tonen

U moet akkoord gaan met de gebruiksvoorwaarden


Deel dit artikel

Advertentie
Ik ben ervan overtuigd dat Intertoys haar positie verder zal uitbreiden en versterken

Jeroen Visser, CFO van Blokker

Het fonds wil zich richten op een ‘omnichannel’-stra­te­gie: op winkels, onlineverkopen en een combinatie daarvan