Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Bloggen voor je leven

Home

Fleur de Weerd

Chloë Sterk (24) is professioneel modeblogger. © Koen Verheijden

Zeker tweeduizend bloggers in Nederland weten met sociale media een flinke boterham te verdienen. Voor het eerst zijn er cijfers over deze bedrijfstak in de reclamebrache, een tak die in korte tijd stevig is gegroeid en een belangrijk onderdeel is geworden voor de marketingstrategieën van grote bedrijven. Of de bloggers nu schrijven over de nieuwste mascaratrends, video's maken over een computerspel of foto's maken van mode op straat, steeds meer van deze online-trendsetters worden benaderd door bedrijven om samen een reclamecampagne te maken.

De trend is een jaar of vijf geleden komen overwaaien uit de VS. Daar heb je sterren op YouTube die miljoenen verdienen aan gesponsorde filmpjes. "Sinds anderhalf jaar groeit het hard in Nederland", vertelt Niels Verhoeven, directeur van Blogmij. "We zijn in 2007 begonnen en zien onze omzet ieder jaar met ongeveer 20 procent stijgen", vertelt hij.

Blogmij brengt bloggers en bedrijven bij elkaar voor een percentage van de opbrengsten. Ze werken samen met 1500 bloggers die stuk voor stuk betaald krijgen voor deze marketing. Verhoeven: "Hoeveel ze verdienen durf ik niet te zeggen, maar voor iedereen met wie wij werken is het een flinke bijbaan. En voor anderen zelfs een voltijdbaan." Daarmee hebben ze nog niet alle grote bloggers in Nederland in dienst. Nog eens honderden werken niet via een tussenbedrijf of zijn bij een internationaal bureau aangesloten.

Voor bedrijven is een het ideale vorm van marketing. "Bloggers betalen is heel normaal geworden", zegt Berndt de Wit van cosmeticabedrijf Yves Rocher, dat tien procent van zijn marketingbudget uitgeeft aan bloggers, "en dat groeit". Ook Fanta zegt enthousiast te zijn over de resultaten. "We doen geen uitspraken over ons budget. Maar het resoneert goed. Het is dus een onderdeel waar we naar kijken in de planning voor 2014", aldus de woordvoerder.

Ook op de universiteit van Groningen is de trend opgemerkt. "Je kunt nu online op allerlei manieren meten wie het beste de boodschap van jouw bedrijf uitdraagt", legt marketingdocent Thijs Broekhuizen uit. "In de jaren zeventig was al bekend dat deze via via reclame beter werkt dan de zogeheten push marketing - zoals reclame op tv en radio."

Blogger: schrijver en reclamemaker in één
Ze komt net terug van snoepreisje naar Florence en gaat dit weekend al weer naar een modebeurs in Kopenhagen. "Ik hou mijn volgers via alle sociale media en mijn blog op de hoogte van al mijn avonturen. Als merken reclame willen of een linkje, moeten ze ervoor betalen."

Chloë Sterk (24) is professioneel modeblogger. De Nijmeegse heeft een studie modemanagement afgerond en doet het nu voltijd. "Een baan voor 7 dagen in de week", vertelt ze trots. "Ik ga er niet over uitweiden hoeveel ik verdien, maar ik kan er van leven."

Wie dacht dat bloggers bloggen voor hun populariteit, zit ernaast. Voor zowel de bloggers als de bedrijven die hen sponsoren, is het business. 'Influencer marketing' heet deze manier van reclame maken via internetpersoonlijkheden in marketingtaal. Je kunt via Facebook, Instagram, Twitter en Google precies zien wie de meeste volgers heeft in jouw doelgroep en wie dus het beste de boodschap van jouw bedrijf kan uitdragen.

Fashionista Chloë wordt met haar 25.000 bezoekers per maand dagelijks benaderd door merken die willen dat ze hun kleren tentoonstelt op haar website. "Er zijn kleine webshops die gratis spullen opsturen; dan geef ik ze alleen aandacht als ik de kleding leuk vindt, omdat ik het ze gun." Verder zijn er diverse opties voor reclame: van advertenties tot volledig gesponsorde filmpjes. "Voor bedrijven is het ideaal: door met bloggers te werken hebben ze alles in één: het model, de fotograaf en de promotie."

Het gaat om een persoonlijk verslag
Niet alleen fashionista's worden benaderd, maar ook meisjes met een make-upkanaal op YouTube, pubers die grappige filmpjes maken, fotografen, gamers en mobieltjesfans met een eigen blog of fotokanaal. Het gros krijgt gratis spullen en reisjes aangeboden om leuk persoonlijk verslag van te doen. En de naam van het merk te noemen in een linkje of een hashtag.

Het aantal dat hiervan kan leven groeit. YouTube gamester Revé Stoffer (19) maakt pas een half jaar filmpjes over videogames en heeft nu al 75.000 abonnees op YouTube. Hoeveel ze verdient, zegt ook zij liever niet, maar het is genoeg om samen met haar vriend - ook in het circuit een beroemde gamer - van te leven. "Het meeste komt van Google-advertenties, maar ook de gamesindustrie begint nu in te zien dat dit werkt en gaat steeds vaker bloggers betalen om hun spel te doen en te bespreken. Omdat gamen veel online gebeurt, zal deze vorm van marketing alleen nog maar groter worden", verwacht ze.

Bedrijven die zich richten op de doelgroep jongeren, zoals Puma, Fanta, American Pizza, Van Haren en Sacha Shoes, maken allemaal gebruik van sociale media en professionele bloggers. Het is ideaal, zegt Berndt de Wit van cosmeticafabrikant Yves Rocher. "Het zijn een soort journalisten en ze moeten er van leven. Als wij een campagne doen met bloggers, zien we dit direct terug in het aantal bezoekers op onze sites. En in de verkoop."

"Ieder zichzelf respecterend bedrijf dat jongeren als doelgroep heeft, doet het", zegt Daan Sip van marketingbureau Social1nfluencers, dat negentig YouTube-sterren begeleidt. "Dat zal alleen maar toenemen. Want een filmpje van een meisje dat make-up probeert in haar slaapkamer is gewoon veel leuker om naar te kijken dan naar een reclamespot waarin je bijna gedwongen wordt iets te kopen."

Revé is ook bij een bureau aangesloten. Chloë daarentegen werkt onafhankelijk. Dat is wel een dilemma, vertelt ze. Dit soort bureaus vraagt namelijk 10 tot 40 procent, afhankelijk van de branche, als ze een opdracht voor je binnenhalen. "Aan de ene kant is het fijn dat ze alles regelen, maar ik vind dat wel erg veel. Bovendien ben je je keuzevrijheid kwijt, nu kan ik een merk zelf benaderen. Maar er komen wel steeds meer bloggers, en het is voor bedrijven gemakkelijke om meerdere bloggers via een bureau in één keer te benaderen, dus misschien ontkom ik er wel niet aan."

En dat je wordt betaald om reclame te maken, voelt dat niet als omkoping? Niet in mode, vindt Chloë. "Ik lieg niet, ik laat alleen een kledingcombinatie zien. De bezoekers kunnen zelf bepalen of ze het mooi vinden." Revé test wel spellen voor geld. Ze heeft zo haar eigen manier om onafhankelijk te blijven. "Ik krijg de games opgestuurd en pas als ik ze leuk vind, ga ik met een bedrijf praten over de betaling." Een instelling die De Wit van Yves Rocher bevalt: "Wij willen alleen bloggers die onze producten echt goed vinden. Anders zijn ze niet geloofwaardig. En dat is juist waarom ze zo populair zijn geworden." Het voorbeeld dat iedereen kent, is dat van een meisje dat voor geld een stijltang test. Als haar haar in brand vliegt, moet ze toch een positief verhaal schrijven. Het gevolg: een kale plek en teleurgestelde volgers.

Lees verder na de advertentie

 
'Omkoping? Nee. Ik lieg niet; anderen zeggen of iets mooi is.'



Het e-mailadres bij dit profiel is nog niet bevestigd. Een link om te bevestigen kunt u vinden in uw inbox.
Bent u de link kwijt? Vraag hier een nieuwe aan.

Wachtwoord is niet correct

tonen

Wachtwoord komt niet overeen

tonen

U moet akkoord gaan met de gebruiksvoorwaarden


Deel dit artikel

Advertentie