Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Bijenkorf herkent klanten met iBeacon

home

Eefje Pilon

Het filiaal van de Bijenkorf op de Coolsingel in Rotterdam. © anp

Het Rotterdamse filiaal van de Bijenkorf heeft sinds gisteren iBeacons aan de kassa's hangen. Dat zijn kleine apparaatjes die klanten herkennen als ze afrekenen. iBeacon is een product van Apple, dat op korte afstand (50 meter) iOS-apparaten kan herkennen. Het warenhuis wil het systeem gebruiken als een nieuw serviceprogramma voor klanten.

Bezoekers van de Bijenkorf krijgen bij het afrekenen voortaan de keuze om Privilege Member te worden. Mensen die daarvoor kiezen, kunnen via de bijbehorende app of site hun persoonlijke voorkeur voor merken of producten aangeven. Bij je volgende aankoop bij de Bijenkorf, word je herkend door een kassamedewerker en kan je persoonlijke service verwachten. Daarnaast attendeert de app klanten op aanbiedingen en evenementen.

Kunstwerken waarderen
Het concept doet denken aan het gebruik van RFID-(Radio Frequency IDentification)chips in polsbandjes op festivals, waar afgelopen zomer onder andere Lowlands en Rock Werchter gebruik van maakten. Bezoekers die zich registreerden, of hun bandje activeerden, konden via de chip inchecken bij verschillende locaties op het festivalterrein. De gegevens konden aan Facebook gelinkt worden. Het idee was dat je zo je vrienden (of je ouders) altijd kon laten weten waar je te vinden was, en welke bands je bezocht.

Het Groninger Museum maakte eerder dit jaar ook al gebruik van de iBeacons. Bij tentoonstelling De Collectie konden bezoekers via hun iPhone extra informatie krijgen en zelfs kunstwerken waarderen.

Privacy
De komst van de iBeacon roept opnieuw de vraag op of de privacy van de consument wordt aangetast. Nieuwe technologie maakt het voor bedrijven tenslotte ook makkelijker om gedetailleerde data van consumenten te krijgen. Zo veroorzaakte het Amerikaanse bedrijf Nordstrom vorig jaar ophef omdat het bijhield waar consumenten zich precies bevonden.

De Bijenkorf wil dit met de iBeacon omzeilen door de installatie van de app en het gebruik van bluetooth. Klanten die de app niet installeren, of hun bluetooth uit hebben, kunnen niet benaderd worden. Bovendien moeten Privilige Members eerst via een opt-in aangeven of ze herkend willen worden.

Betalen
Met de komst van iBeacon komt betalen met een telefoon dichterbij. Apple vroeg eerder al patent aan op een mobiel betaalsysteem via bluetooth. Daarmee moet het mogelijk worden om te betalen door alleen maar je telefoon tegen de kassa te tikken.  

Zover is het nog niet. Klanten van de Bijenkorf moeten het voorlopig doen met extra service en merkintroducties. Op dit moment kan dat alleen in Rotterdam, waar vijf iBeacons hangen. De bedoeling is dat het er uiteindelijk 140 worden. In de loop van 2015 verschijnt het systeem ook bij andere filialen.  






Trouw.nl is vernieuwd. Vanaf nu is onbeperkte toegang tot Trouw.nl alleen voor (proef)abonnees.

Deel dit artikel

Advertentie

Wilt u dit artikel verder lezen?

Maak vrijblijvend een profiel aan en krijg gratis 2 maanden toegang tot Trouw.nl.

Het e-mailadres bij dit profiel is nog niet bevestigd. Een link om te bevestigen kun je vinden in je inbox.
Ben je de link kwijt? Vraag hier een nieuwe aan.

Ongeldig e-mailadres

Wachtwoord is niet correct

tonen

Wachtwoord komt niet overeen

tonen

U moet akkoord gaan met de gebruiksvoorwaarden

Wij gaan vertrouwelijk om met uw gegevens. Lees onze privacy statement.