Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Big Barbie is watching you

Home

Mitzi Pepers

Hello Barbie kan gesprekken voeren. © Mattel

Praten met een pop. Dat doen veel kinderen. Maar de nieuwe 'Hello Barbie' praat terug via een WiFi-netwerk. De vraag is nu: kan de pop dan ook gehackt worden? En wat doet de fabrikant met al die opgenomen gesprekken?

Hello Barbie kwam deze maand in Amerika uit, precies op tijd voor de feestdagen. Volgens Mattel, die de poppen maakt, is het de droom van elk meisje om met Barbie te kunnen praten. Nu kan dit dus. Het werkt ongeveer net als Siri op iPhone: je vraagt iets of zegt iets en Siri geeft antwoord. Barbie doet dit nu ook. De gesprekken worden via een account naar het e-mailadres van de ouders van het kind gestuurd. Die kunnen het op hun beurt weer delen op Facebook of Twitter.

Maar modern speelgoed en andere voorwerpen die een WiFi-verbinding kunnen maken, worden steeds vaker gehackt. Dit gebeurde eerder al met moderne babyfoons. Het is makkelijk de vaak slecht beveiligde WiFi-verbindingen te kraken.

Amerikaanse veiligheidsonderzoeker Matt Jakubowski hackte de pop en vertelde daarover in The Guardian. "Ik kon in het systeem van de pop komen en de gegevens van het huis en het bedrijf van de eigenaar zien. Dan is het nog maar een kwestie van tijd voordat we de servers kunnen vervangen voor onze eigen servers en Barbie kunnen laten zeggen wat wij willen dat ze zegt", aldus Jakubowski. Hij kwam na een paar pogingen al in het systeem van Hello Barbie en kon op die manier ook in de audio-bestanden kijken.

Lees verder na de advertentie
© Campaign for a Commercial Free Childhood

Gesprekken doorgestuurd naar Microsoft
Naast hack-gevaar is ook privacy een probleem van de nieuwe Barbie. De gesprekken die een kind met de Barbie voert, worden niet alleen doorgestuurd naar de ouders, ook naar fabrikant Mattel: een soort 'Big Barbie is watching you', dus. Volgens de privacyvoorwaarden mag Mattel die gesprekken gebruiken voor onderzoek en mogen ze de informatie doorsturen naar derde partijen. Zoals Microsoft, met wie Mattel de Barbie ontwikkelde.

De poppengigant heeft toegezegd niet te gaan adverteren via de Barbie: als je kind iets tegen de Barbie zegt, mag de Barbie niet antwoorden met: koop dit product. Mattel en andere partijen die samenwerken met de fabrikant, mogen de opnames gebruiken om technische mankementen te verbeteren, maar gebruiken de informatie die het kind geeft, niet. Ook mag Mattel geen contact opnemen met de kinderen die de pop hebben, dat staat in hun voorwaarden.

Campaign for a Commercial Free Childhood lanceerde een campagne tegen Hello Barbie, die ze 'Hell No Barbie' noemde. De actiegroep strijdt in de campagne onder andere voor de privacy van kinderen. CCFC stelt ook dat Mattel de creativiteit van kinderen 'ondermijnt', omdat kinderen altijd al met poppen praten. Maar de voorgeprogrammeerde antwoorden die de Hello Barbie geeft, zorgen ervoor dat kinderen de pop geen eigen persoonlijkheid kunnen geven.

De pop wordt in Amerika voor 74.99 dollar verkocht. De rest van de wereld zal nog even moeten wachten op de kletsende blondine.

Deel dit artikel