Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Bidden bij een graf, o gruwel

Home

Eildert Mulder

De Moskee van de Profeet in Medina. © afp

Van een terrorist kun je alles verwachten. Maar een aanslag zoals maandag op de moskee in Medina, waarin zich nota bene Mohammeds graf bevindt, dat lijkt wel heel bizar.

Niet volgens de dader. Althans waarschijnlijk niet, een toelichting geven kan hij niet want hij blies zichzelf op, tegelijk met vier bewakers. Maar hij handelde wel strikt logisch vanuit theologische axioma's. De moskee was zijn doelwit niet hoewel maar juist omdat het graf van de profeet zich daar bevindt. Hij kon zich beroepen op Mohammed zelf, die zou hebben verboden om graven in te kapselen in een moskee.

Als je die overlevering gelooft dan is het onaanvaardbaar als uitgerekend de eigen tombe van de profeet zich in een godshuis bevindt, terwijl hij ook nog eens overdekt is met een grote groene koepel. Het risico is daardoor levensgroot dat het graf een afgod wordt, een voorwerp van goddelijke verering, terwijl die alleen God toekomt. Of je mag moorden om een misstand recht te zetten is een andere vraag. Die extremisten vrij vlot met ja beantwoorden.

Wahabitische islam
De situatie in Medina vloekt met de wahabitische islam, staatsgodsdienst in Saoedi-Arabië. In de jaren twintig veroverden de wahabieten samen met het Saoedische koningshuis de macht. Ze verwoestten toen alle grafkoepels op een oeroude begraafplaats in Medina, waar ook tijdgenoten van de profeet lagen. De actie was gericht tegen de mystieke soefi-moslims, die heiligen en hun graven vereren.

Lees verder na de advertentie
Of je mag moorden om een misstand recht te zetten is een andere vraag. Die extremisten vrij vlot met ja beantwoorden.

Plannen om ook Mohammeds koepel te slopen lieten de vrome vandalen uiteindelijk varen, misschien uit angst voor de inwoners van Medina of te veel wereldwijd protest. Maar gelovigen bleven sharia-experts vragen of de situatie wel door de beugel kon. Kun je een gebedsdienst houden in een moskee die een graf herbergt, ook al is dat van de profeet? En die koepel mag toch echt niet?

Verzonnen verbod
Hoe kwam trouwens Mohammeds graf terecht in een moskee, ondanks zijn eigen verbod? Soefi's leiden eruit af dat een graf in een moskee best mag en dat het verbod later verzonnen is.

Maar volgens wahabitische shariageleerden bevond het graf zich aanvankelijk naast de moskee, niet erin. Tachtig jaar na Mohammeds dood zou kalief Walied het gebedshuis hebben uitgebreid, waardoor die ook het graf omvatte. Walied vond een graf in een moskee prima, want in de door hem gebouwde beroemde Ummayyamoskee in Damascus bevindt zich de hartstochtelijk vereerde laatste rustplaats van Johannes de Doper.

Gebedsrichting
Een vooraanstaande shariageleerde, de in 1999 overleden sjeik Albani, ontdekte in de noordelijke muur van Mohammeds graf een mihraab, een holte die de gebedsrichting aangeeft. Dat betekent dat in het verleden gelovigen, o gruwel, bij of zelfs tot het graf hebben gebeden. Albani wilde de verbouwing van veertienhonderd jaar geleden ongedaan laten maken, waardoor het graf weer buiten de moskee zou komen te liggen. En die koepel moest weg.

Postuum krijgt hij misschien zijn zin. Een paar jaar geleden maakte de Britse krant The Independent melding van een 'schriftelijk advies' om alsnog de groene koepel te slopen.

Er zouden zelfs plannen zijn om Mohammed te herbegraven op een geheime plek, om verering van zijn graf definitief onmogelijk te maken.

Maar ook in Saoedi-Arabië draaien bestuurlijke molens traag. De ongeduldige terrorist wilde actie en bovendien was IS toe aan een stunt nu het militair minder gaat.

Er zouden zelfs plannen zijn om Mohammed te herbegraven op een geheime plek.

Deel dit artikel

Of je mag moorden om een misstand recht te zetten is een andere vraag. Die extremisten vrij vlot met ja beantwoorden.

Er zouden zelfs plannen zijn om Mohammed te herbegraven op een geheime plek.