Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Beleggingsadvies

Home

GERBERT VAN LOENEN

Stel, je hebt aandelen en de koersen doen gek. Stijgen ze, dan ben je ongemotiveerd op je werk omdat je die dag minder verdient met werken dan je in dezelfde tijd op de beurs wint. Dalen de koersen, dan ben je ongemotiveerd op je werk omdat je met een dag werken niet eens het verlies goedmaakt dat je aandelen maken op de beurs.

Heel dom eigenlijk, om naar de beursberichten te kijken. Vooral als je zo'n belegger bent die eigenlijk toch zelden koopt of verkoopt.

Er zijn ook beleggers die wel regelmatig kopen en verkopen. Voorzover ze dat doen in de hoop slecht renderende aandelen te verwisselen voor goede, zullen ze zich moeten baseren op informatie. Voor hen is die eindeloze stroom beleggersadviezen bedoeld.

Holle woorden zijn het, maar de media vullen zich ermee. 'Het kan nog veel verder dalen.' 'Maar het kan ook weer flink gaan stijgen.' 'Je moet aandelen Ahold kopen; eten kopen de mensen ook als het recessie wordt.' 'Je moet bedrijven zoeken die gehoorapparaten maken, vanwege de vergrijzing.' 'Alleen de beginnende belegger verkoopt nu.'

Voor de belegger die cijfers betrouwbaarder vindt dan zulke woorden, is er een ander soort adviezen. Voor deze bèta's bouwen de adviseurs graag een fundament van cijfers en grafieken. Dat vervolgens niet zelden net zo betrouwbaar blijkt als de beurskoers van Shell.

Of ze nu in cijfers of in woorden zijn gegoten, je kunt de beleggingsadviezen onderscheiden in twee soorten. Je hebt adviezen die ergens op slaan en adviezen die nergens op slaan. Opvolgen moet je ze in geen van beide gevallen.

Want in de categorie adviezen die nog ergens op slaan, geldt dat de kleine belegger doorgaans te laat komt om te profiteren van de op zich juiste adviezen. Zo is het natuurlijk waar dat mensen ook in een recessie eten kopen en dat Ahold om die reden niet zo conjunctuurgevoelig is. Maar wie om die reden nu Ahold koopt, zal merken dat dat een ongehoord duur aandeel is omdat mensen al sinds jaar en dag Ahold kopen 'omdat ook in een recessie de mensen blijven eten'. Goed advies dus, maar te laat. Of het advies dat je KLM moet verkopen op de dag dat ze zelf waarschuwen dat de winst zal tegenvallen. Tegen de tijd dat je order verwerkt wordt, hebben grote beleggers allang pakketten verkocht en de koers omlaag geduwd.

Dan heb je nog de adviezen die nergens op slaan. 'De beurs heeft nu een gezonde correctie gehad, dus een goed moment om te kopen', zegt een Damrakboy op tv als de AEX op 1200 staat. 'We hebben de bodem wellicht nog niet bereikt, het is nu een goede tijd om je geld op een spaarrekening te zetten', zegt een bij elk krachje op tv verschijnende, al wat oudere, Damrakboy, terwijl de AEX inmiddels naar 900 is gezakt. Fraai is de adviseurswijsheid die bij elke daling te horen is dat 'alleen kleine beleggers verkopen als de koersen zo hard zakken'. Als dat echt zo was, hadden de koersen de laatste tijd nooit zo diep kunnen zinken.

Je kunt je natuurlijk van adviezen niets aantrekken en alleen naar de feiten kijken. Maar hoe neem je een goed besluit? Stel dat je Philips had: toen dat in mei op ruim 200 gulden stond, had je achteraf bezien moeten verkopen want nu is de waarde gehalveerd. Maar toen Philips zo hoog stond, speelde ongetwijfeld bij veel beleggers de menselijke neiging op om niet te kijken naar de winst die ze hadden geboekt met wat ze hebben, maar naar de winst die ze hadden kunnen boeken als ze Aegon hadden gehad. Want er is altijd wel een zwarte tulp waarmee je nog meer had kunnen winnen.

Daarom sla ik tegenwoordig gewoon de beursberichten over, al heb ik aandelen. Ik zet geld opzij, weet dat het voor vele jaren is, en kijk als ik het nodig heb wel hoeveel het waard is geworden.

Deel dit artikel