Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Barneveld Vandaag mag geen dagblad heten

Home

(Novum) - Wegener Huis-aan-huis Kranten mag het huis-aan-huisblad Barneveld Vandaag niet langer meer als dagblad aanprijzen. Dat heeft de rechtbank in Arnhem woensdag bepaald. De rechter stelde met het vonnis de concurrent, de Barneveldse Drukkerij en Uitgeverij (BDU), in het gelijk.

Volgens de rechter strookt het gebruik van de term 'dagblad' door Wegener niet met de betekenis die het woordenboek eraan geeft. Een dagblad verschijnt minstens vijf maal per week. Barneveld Vandaag verschijnt vier keer per week. Volgens de rechtbank misleidde Wegener de consument hiermee.

Wegener meent dat zijn uitgave aan alle kwalificaties voldoet om dagblad te mogen heten. "De uitgave heeft een eigen redactie en journalisten die op pad gaan om nieuws te vergaren. Als er nu alleen maar advertenties in Barneveld Vandaag zouden staan, dan ligt het anders. Maar dat is niet zo", betoogde de advocaat van Wegener.

De BDU zegt dat Wegener op oneerlijke wijze concurreert als dagblad met de Barneveldse Krant. Wegener verklaarde namelijk de krant niet op dinsdag en zaterdag uit te geven omdat het dan moeilijk is adverteerders te vinden. Maar de BDU zegt met hetzelfde probleem te kampen op die dagen en toch wel te verschijnen op die dagen.

De BDU struikelde vooral over het woordje 'hét' dat Wegener gebruikte om Barneveld Vandaag aan te prijzen als 'hét dagblad van Barneveld'. Volgens BDU suggereerde de concurrent daarmee dat Barneveld Vandaag het beste en enige medium in de regio zou zijn.

Omdat Wegener het huis-aan-huisblad geen dagblad meer mag noemen, hoeft de uitgever van de rechtbank niet de claim te rectificeren 'hét dagblad van Barneveld' te zijn. Wel moet de uitgeverij in Barneveld Vandaag een rectificatie plaatsen ter grootte van een kwart pagina.

Daarin moet staan dat Wegener 'ten onrechte de suggestie heeft gewekt alsof deze krant een dagblad is'. Ook moet de uitgeverij verwijzen naar de Barneveldse Krant en zeggen dat die krant wel een dagblad is. De rechter bepaalde dat Wegener aan BDU een dwangsom van tienduizend met een maximum tot 250 duizend euro per dag verschuldigd is, zolang ze de rectificatie niet plaatsen.

De BDU is 'helemaal tevreden' met de uitspraak van de rechter. "Dit is precies wat wij wilden", zegt een woordvoerder van de directie. "Een krant die vier keer per week verschijnt is geen dagblad. De rechter zegt nu ook dat Wegener oneerlijk met ons concurreerde door de krant een dagblad te noemen."

Wegener Huis-aan-huis Kranten wil nog niet reageren op de uitspraak. "We zijn nog in beraad over hoe we hierop gaan reageren", laat een woordvoerder weten.

Deel dit artikel