Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Babylon Zoo maakt pretenties niet waar

home

SASKIA BOSCH

AMSTERDAM - Weinig muzikanten weten hun produkt zo goed te verkopen als de 24-jarige zanger/producer/songwriter Jas Mann van de rockband Babylon Zoo. Het begon ermee dat het nummer 'Spaceman' door een spijkerbroekengigant gebruikt werd voor een commercial. De song werd vervolgens in Engeland met een half miljoen exemplaren in zes dagen vervolgens de snelst verkopende debuutsingle aller tijden. Na deze commerciële doorbraak zorgde Mann zelf voor de verdere hype in de media door zich in interviews systematisch te promoten als de artiest van de toekomst.

De zanger, afkomstig uit het kunstenaarscollectief New Atlantis, verklaarde zichzelf niet zozeer als muzikant als wel als kunstenaar te zien en benadrukte een multimedia-aanpak voor te staan. De muziek van zijn Babylon Zoo typeerde hij ondertussen als intergalactische spacerock van de 21ste eeuw.

Met deze marketing-babbel wekte Mann de indruk dat Babylon Zoo de Velvet Underground van de jaren negentig is en haakte hij meteen handig in op de groeiende populariteit van science fiction. Nu tv-series als 'Star Trek' en de 'X-files' razend populair zijn en op popfestivals bijna de helft van de bezoekers zo langzamerhand in t-shirts met ruimtewezentjes rondloopt, moeten er toch genoeg potentiële kopers voor de debuut-cd 'The boy with the x-ray eyes' zijn, moet Mann gedacht hebben.

Maar van al deze pretenties bleef afgelopen woensdag in de Amsterdamse Melkweg niets heel. De live-show die als een visueel multimedia-spektakel was aangekondigd, bleek een doorsnee rock- optreden met een doorsnee licht-show en een doorsnee live-act. De leukste grap die Mann kon bedenken, was het veinzen dat hij de titel van de hit 'Spaceman' niet kon lezen op het speelschema, zodat een fan de titel triomfantelijk kon uitkraaien. En het space-element bleek niet meer te behelsen dan wat verdwaalde computer-bliepjes uit de synthesizer.

Vernieuwend kon de sound van Babylon Zoo met de beste wil van de wereld niet genoemd worden. Het meest positieve dat er over het Britse sextet gezegd kon worden, was dat het verdienstelijke gitaarrock speelde, die het publiek aardig in de stemming bracht.

Trouw.nl is vernieuwd. Vanaf nu is onbeperkte toegang tot Trouw.nl alleen voor (proef)abonnees.


Wilt u dit artikel verder lezen?

Maak vrijblijvend een profiel aan en krijg gratis 2 maanden toegang.

Het e-mailadres bij dit profiel is nog niet bevestigd. Een link om te bevestigen kun je vinden in je inbox.
Ben je de link kwijt? Vraag hier een nieuwe aan.

Ongeldig e-mailadres

Wachtwoord is niet correct

tonen

Wachtwoord komt niet overeen

tonen

U moet akkoord gaan met de gebruiksvoorwaarden


Wij gaan vertrouwelijk om met uw gegevens. Lees onze privacy statement.

Deel dit artikel

Advertentie