Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Arabische rijkerds weer in Londen voor 'Ramadan Race'

Home

bewerkt door Gert Jan Rohmensen

Het luxe warenhuis Harrods in Londen, heeft een uitgebreide service voor rijke klanten. © Photo News

Van Harrods in Knightsbridge tot de glinsterende diamantwinkels in Mayfair; Londen heeft al lang een grote aantrekkingskracht op de rijken der aarde. Maar elk jaar rond de islamitische vastenmaand ramadan, die dit weekend begint, wordt de Britse hoofdstad overspoeld door een golf schatrijke bezoekers uit het Midden-Oosten die duur willen winkelen.

Zonder een beetje behoorlijke entourage geen luxe leven, daarom brengen veel van deze veeleisende en verwende klanten alles dat zij nodig hebben mee van huis. Bodyguards, chauffeurs en bediendes worden gewoon mee ingevlogen, en zelfs hun Roll-Royces en Ferrari's met kentekenplaten uit de Golfstaten gaan exclusief voor deze gelegenheid mee in het vrachtruim.

Deze megarijken tillen het winkelen in Londen naar een heel nieuw niveau. De winkeleigenaren noemen de piek in de afzet de 'Ramadan Race': twee bijzonder lucratieve periodes voorafgaand en na de ramadan die drijven op rijke Arabieren.

Zij reizen naar Groot-Brittannië om aan de hitte van de woestijn te ontsnappen en te genieten van het kopen van luxe geschenken rond de maand van vasten en intensere godsdienstige plichten. De tweede afzetpiek ligt tijdens de Suikerfeest-vakantie na de ramadan.

Lees verder na de advertentie

De jaarlijkse pieken in het winkelend publiek zijn zo regelmatig en merkbaar in de Londense straten, dat sommigen al gekscherend spreken van de 'Harrods Haj', naar analogie van de traditionele islamitische bedevaart naar de heilige stad Mekka.

"Londen is de plaats in Europa waar klanten uit het Midden-Oosten het meeste winkelen. Het is bijna hun tweede huis", zei Gordon Clark, manager Groot-Brittannië bij Global Blue, een in Zwitserland gevestigd onderzoeksbureau. Het bedrijf schat dat de verkoopcijfers voorafgaand aan de ramadan vorig jaar 60 procent hoger lagen dan in 2012.
 
Hoewel toeristen uit de olierijke Verenigde Arabische Emiraten, Koeweit, Saoedi-Arabië en Katar een klein percentage uitmaken van het totale aantal bezoekers aan Groot-Brittannië, in vergelijking met die uit de VS en Europa, hebben ze de neiging om veel meer geld uit te geven dan gemiddeld.
 
Volgens officiële cijfers stonden toeristen uit het Midden-Oosten vorig jaar op de negentiende plaats in bezoekersaantallen, maar op de tweede plaats als het ging om uitgaven, net achter de Chinezen. In totaal spendeerden Arabieren maar liefst 1,11 miljard euro. Van hen zijn de Koeweiti's zijn het gulst met rond de 1500 euro per transactie in juli vorig jaar, zei Clark.

Harrods in Londen. © AFP

Tot de meest gewilde artikelen behoren exclusieve designer handtassen en schoenen, horloges en sieraden. Maar een woordvoerder van het beroemde en dure warenhuis Harrods zei dat ook eetbare cadeaus de winkel uit vliegen, zoals luxe fruitmanden, extravagant verpakte dadels en met cacao bestoven amandelen.

De weken rond de ramadan bieden winkeliers goede mogelijkheden om veel te verdienen, en allerlei merken hebben op de trend gereageerd door het uitrollen van VIP-diensten voor deze periode. "We hebben gewerkt met luxe merken die exclusieve producten aanbieden tijdens de pre-ramadanperiode", zei Myf Ryan, marketing director bij het West-Londense winkelcentrum Westfield. "Dior heeft een klein aantal handtassen geproduceerd van exotische huiden, en Louis Vuitton en Burberry bieden exclusieve services voor hun klanten."

Het Westfield-winkelcentrum - een van Europa's grootste - hoopt op een recordverkoop door extra Arabisch-sprekende conciërges en persoonlijke chauffeurs in te zetten. Voor de echt schatrijke mensen is er een 'hands-free-service'; assitenten verzamelen dan de boodschappentassen, brengen ze naar de auto en pakken ze ook nog netjes in die auto.

Andere kosmopolitische steden, zoals Parijs of Doebai, krijgen ook een deel van de pre-ramadan winkelrace, maar Londen blijft toch hun favoriete bestemming. Volgens analisten helpt het gemak om Engels te kunnen spreken daarbij, maar dat is niet de enige reden.

"Londen heeft een culturele leven, het heeft geschiedenis en het is een heerlijk complete stad om te bezoeken", aldus Ryan. "De temperatuur is aangenaam, en omdat de klanten uit het Midden-Oosten zo belangrijk zijn leggen hotels en de toeristische sector hen in de watten waardoor ze zich erg op hun gemak voelen."

Dat alles kan ervoor zorgen dat de gemiddelde Britse of Amerikaanse klant zich een beetje genegeerd voelt. Maar daar staat tegenover dat door de Ramadan Race de uitverkoop eerder begint, en daar hebben zij weer voordeel bij.

De meeste winkels hebben hun zomeruitverkoop wat naar voren gehaald, zodat de nieuwste spullen in de winkel liggen als de schatrijken komen shoppen. "Dit soort mensen is niet geïnteresseerd in de uitverkoop omdat de winkels dan veel te druk zijn", zegt Clark. "Voor hen geeft dat een minder goede winkelervaring"

Deel dit artikel