Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Amsterdam mag geen Venetië worden

home

Hanne Obbink

De kracht van eenvoud. I Amsterdam in levensgrote letters vormt al jaren een publiekstrekker. © Patrick Post

Donderdagochtend half elf, er staat al een bescheiden rij voor de kassa van het Rijksmuseum in Amsterdam. "Als je vroeg gaat, valt het mee", zegt David Graham uit Chicago. "Dat wisten we al van vrienden die hier met Kerst waren."

Bezoekers geven jaarlijks zo'n 6,5 miljard euro uit in de stad en de regio eromheen

Iets verderop, voor het Anne Frankhuis, gaat de rij al drie hoeken om. Achteraan, honderden meters van de kassa, is Hans Weber uit Dortmund net aangesloten. "Pff, dit valt wel tegen, ja."

En toen was het nog niet eens Pasen.

Dit weekend wordt het pas echt druk in Amsterdam. Cijfers heeft Machteld Ligtvoet van Amsterdam City Marketing niet. "Maar Pasen valt laat dit jaar en het weer ziet er niet slecht uit, dus het wordt zeker drukker dan vorig jaar." De hotels waren woensdag al zo goed als volgeboekt. "We verwijzen mensen nu naar Haarlem en Utrecht."

Botsende belangen
Toerisme levert Amsterdam veel op - bezoekers geven jaarlijks zo'n 6,5 miljard euro uit in de stad en de regio eromheen -, maar kost ook het een en ander. Vooral de binnenstad wordt steeds drukker. Het aantal mensen dat er werkt, is de afgelopen tien jaar weliswaar licht afgenomen, maar het aantal bewoners groeit (het zijn er nu 85.000) en het aantal bezoekers ook. Op een doodgewone dag lopen er al gauw 200.000 mensen rond: bewoners, forenzen, studenten en heel veel toeristen. Het aantal hotelgasten steeg in tien jaar van 2,4 tot bijna 2,7 miljoen.

"Hier gebeuren de mooiste dingen, maar hier botsen de belangen ook het hardst", schrijft de nieuwe bestuurscommissie van stadsdeel Centrum in het plan waarmee ze begin deze maand aan het werk ging. Uit onderzoek bleek vorig jaar dat vooral bewoners last hebben van de groeiende toeristenstroom. We moeten dus op zoek naar een goede 'balans', stelt de commissie. "Het gaat nu nog goed", zegt voorzitter Boudewijn Oranje. "Maar het aantal bezoekers blijft groeien, dus we moeten blijven letten op die balans."

Lees verder na de advertentie
© anp
In Venetië heerst een monocultuur: alles staat in het teken van het toerisme en er wonen steeds minder mensen

Een paar jaar geleden werd al een rem gezet op de groei van het aantal hotels. Twee tophotels wil de stad er in het centrum nog wel bij en er liggen ook nog enkele andere aanvragen klaar. Maar daarna moet het maar even afgelopen zijn, vindt Oranje.

Disneyland-ervaring
In de nieuwste plannen van het stadsdeel ligt de nadruk op het weren van 'ongein'. Oranje: "Als mensen zoals jij en ik de stad bezoeken, heeft niemand daar last van. Maar er zijn ook toeristen die Amsterdam zien als decor voor een Disneyland-ervaring. Of voor vrijgezellenfeesten waarbij ze met een grote piemel op hun muts door de stad trekken. Dat zorgt wél voor overlast."

Het is lastig om paal en perk te stellen aan toeristische uitwassen, erkent Oranje. Het stadsdeel wil onder meer met café's overleggen over het aan banden leggen van pubcrawls, kroegentochten voor toeristen, en het overweegt ook een verbod op zogeheten bierfietsen. Ook wil het stadsdeel af van touringcars en hop-on-hop-off-bussen (die toeristen langs bezienswaardigheden rijden). "Touringscars zijn nu toegestaan op een aantal halteplaatsen", zegt Oranje. "Maar eigenlijk horen ze niet thuis in de binnenstad."

Een belangrijke graadmeter voor het succes van het toerismebeleid is het aantal bewoners: als dat blijft groeien, is dat een aanwijzing dat het goed gaat. "De binnenstad is aantrekkelijk omdat die gemengd is; wonen, werken en recreëren gebeuren er naast elkaar. Als bewoners wegtrekken, is dat een teken dat de balans tussen die drie zoek is."

Het schrikbeeld is Venetië. "Daar heerst een monocultuur, alles staat in het teken van het toerisme, er wonen steeds minder mensen", zegt Oranje. "Maar een stad wordt gemaakt door de mensen die er wonen. Zonder bewoners verliest Amsterdam zijn aantrekkingskracht. En dat is ook voor de toeristenbranche niet goed."

Trouw.nl is vernieuwd. Vanaf nu is onbeperkte toegang tot Trouw.nl alleen voor (proef)abonnees.

Deel dit artikel

Advertentie
Bezoekers geven jaarlijks zo'n 6,5 miljard euro uit in de stad en de regio eromheen

In Venetië heerst een monocultuur: alles staat in het teken van het toerisme en er wonen steeds minder mensen

Wilt u dit artikel verder lezen?

Maak vrijblijvend een profiel aan en krijg gratis 2 maanden toegang tot Trouw.nl.

Het e-mailadres bij dit profiel is nog niet bevestigd. Een link om te bevestigen kun je vinden in je inbox.
Ben je de link kwijt? Vraag hier een nieuwe aan.

Ongeldig e-mailadres

Wachtwoord is niet correct

tonen

Wachtwoord komt niet overeen

tonen

U moet akkoord gaan met de gebruiksvoorwaarden

Wij gaan vertrouwelijk om met uw gegevens. Lees onze privacy statement.