Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Amerikaanse bedrijven smeden een monsterverbond tegen Trumps heffingen

Home

Erik van Zwam

Motoren van Harley-Davidson, hier voor een restaurant in Shanghai, staan op de lijst die China als reactie op de importtarieven van de VS opstelde. © AFP

De grootste Amerikaanse bedrijven gaan openlijk campagnevoeren tegen de importheffingen die president Trump Chinese producten oplegt. Daarmee lijkt China in zijn opzet geslaagd.

Onder druk wordt alles vloeibaar. Zo is er een bijzondere coalitie, een monsterverbond, tot stand te komen van zestig Amerikaanse industriebranches, met daarin de grootste bedrijven om oude én aangekondigde importheffingen door president Trump te bestrijden. Ze hebben er de coalitie ‘Amerikanen voor vrijhandel’ voor opgericht. 

Lees verder na de advertentie

De negatieve gevolgen voor bedrijven, consumenten en de economie worden te groot, vinden ze. De coalitie van bedrijven begon gisteren de campagne ‘Tarieven treffen Amerika in het hart’. Daarmee keren ze zich nu openlijk tegen de handelsoorlog die Trump tegen China voert. 

De president overweegt om op nog eens 200 miljard dollar aan Chinese producten een heffing te leggen, zoals hij dat eerder heeft gedaan op 50 miljard dollar aan importproducten uit China. Ook dreigt Trump bovenop die eventuele 250 miljard dollar aan importen, nog eens 267 miljard aan producten uit China te belasten. Het zou dan gaan om alle goederen en diensten die China aan de VS levert.

Voor Trump is de timing niet best: op 6 november zijn er verkiezingen

De reeks bedrijven die zich achter de campagne heeft geschaard, lijkt eindeloos: met oliemaatschappijen als ExxonMobil en Chevron, tech-bedrijven als Microsoft, Google, Apple, IBM en Facebook, speelgoedfabrikanten als Mattel en Hasbro, en retailbedrijven als Amazon en Walmart. Nog niet eerder keerde het Amerikaanse bedrijfsleven zich zo massaal en nu ook openlijk tegen het handelsbeleid van zijn president.

Helpen lobbyen

De Chinese autoriteiten spelen er handig op in. De US-China Business Council (USCBC), waar tweehonderd Amerikaanse bedrijven bij zijn aan­gesloten die handeldrijven met China, voerde afgelopen weken overleg met de Chinese overheid om betere toegang te krijgen tot de Chinese markt. China zegde een paar maanden geleden toe dat het land open zou gaan, onder meer voor financiële en industriële bedrijven. China zou zijn regels versoepelen en zijn bureaucratie beperken.

De handelsoorlog heeft het standpunt van de Chinezen, volgens Jacob Parker van USCBC, ten aanzien van de VS verhard. China neemt geen vergunningaanvragen van Amerikaanse bedrijven meer in behandeling zolang de handelsoorlog duurt. Op deze ­manier hoopt China dat buitenlandse bedrijven helpen lobbyen in Washington om de importheffingen weer af te schaffen.

Met de coalitie Amerika voor Vrijhandel lijkt de opzet van China te slagen. Voor nieuwe handel krijgen die bedrijven nu geen toegang tot China. Ook stijgen de prijzen van Amerikaanse producten met Chinese onderdelen. “Genoeg is genoeg”, verwoordde Nicole Vasilaros van de branchevereniging van pleziervaart de stemming binnen de coalitie tegenover persbureau Reuters.

Timing niet best

Amerikanen voor Vrijhandel richten hun pijlen op het Amerikaanse Congres, het Huis van Afgevaardigden en de Senaat. De twee huizen gaan over het toezicht op de handelsrelaties en moeten voorkomen dat handelsbeleid ten koste gaat van bedrijven en werknemers.

De coalitie zal bij Afgevaardigden en Senatoren bepleiten dat zij het handelsbeleid van president Trump aan banden leggen. Voor Trump is de timing niet best. Op 6 november zijn er verkiezingen. Alle parlementszetels in het Huis van Afgevaardigden staan op het spel en een derde van de Senaatszetels. Natuurlijk zegt de coalitie van bedrijven dat ze zich niet met de beïnvloeding van die verkiezingen zal bezighouden, maar onvermijdelijk heeft het invloed als de meeste Amerikaanse bedrijven zich erbij aansluiten.

China ziet het met genoegen aan. Het land heeft gezegd weer vergunningen aan Amerikaanse bedrijven te verlenen als Trumps’ importheffingen van tafel zijn. Wat China niet wil, is zich beperken tot aftroggelen van technologische kennis van buitenlandse bedrijven die met China zakendoen. Het plan ‘Made in China 2025’ moet van het land de technologisch meest geavanceerde natie ter wereld maken op het gebied van robotica en kunstmatige intelligentie. Diefstal van kennis is, naast het enorme handelstekort, voor Trump een belangrijk argument om de handelsoorlog met China te continueren.

Lees ook:

Auto-industrie bevriest onder handelsoorlog

De mondiale handelsoorlog kent geen winnaars en remt de toekomstplannen van autofabrikanten. Zo gaat Volvo nog even niet naar de beurs.

Nu Trump solo gaat, zoeken Poetin en Xi dekking bij elkaar

Driehonderdduizend Russische militairen oefenen de komende dagen in Siberië, tegen de grens met China en Mongolië. Opvallend is dat ook Chinese militairen meedoen, dat gebeurde nog nooit eerder. 

Deel dit artikel

Voor Trump is de timing niet best: op 6 november zijn er verkiezingen