Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Duitse dieselrijder kan omruilpremie voor zijn auto krijgen

Home

Wilfred van de Poll

© EPA

Duitse steden dreigen op slot te gaan voor dieselauto’s. Een ambitieus regeringsplan moet dat voorkomen. Diesels moeten worden ingeruild, fabrikanten gaan betalen.

De Duitse regering komt met een ambitieus plan om ervoor te zorgen dat bezitters van een dieselauto ook in de toekomst de Duitse binnensteden in mogen: met een schoner voertuig. In 65 Duitse steden liggen de stikstofwaarden boven de Europese normen, in veertien zijn ze bijzonder hoog. Ze worden door de rechter gedwongen om vieze diesels uit hun straten te bannen en zo de luchtkwaliteit te verbeteren, want stikstof is schadelijk voor de menselijke gezondheid. De Duitse regering zet nu een laatste offensief in om die ‘dieselverboden’ te voorkomen.

Lees verder na de advertentie
De auto-industrie wordt niet ontzien: die moet het gaan voelen in de portemonnee. Toch blijft juist op dat cruciale punt veel in het vage

De tijd dringt: Hamburg heeft al een begin gemaakt met een dieselban, Stuttgart zal in 2019 volgen en naar het zich laat aanzien ook Frankfurt am Main, dé forenzenstad van Duitsland. Miljoenen Duitsers dreigen geraakt te worden. Bij vele diesels, vooral van de euro-4 en de euro-5 klasse, is de stikstofuitstoot te hoog. Maar ook bezitters van nieuwere auto’s zijn onzeker: door het gesjoemel met software stoten ook zij vaak meer uit dan hen werd verteld.

Bezitters van diesels die te vervuilend zijn krijgen van de Duitse regering nu twee opties: ze kunnen hun auto inruilen tegen een nieuwere en schonere (dat mag ook een tweedehands zijn), waarvoor ze een extra omruilpremie krijgen van de auto­fabrikanten. Of ze kunnen op kosten van die fabrikanten een katalysator laten inbouwen, zodat ze wel aan de uitstootnorm voldoen. Hierdoor hoopt de regering-Merkel dat dieselverboden niet nodig zullen zijn.

Explosief

Het thema diesel is in Duitsland hoogst explosief. Topoverleg tussen politiek en industrie leverde de afgelopen jaren geen duidelijke strategie op. Ondertussen kwamen die dieselverboden almaar dichterbij. Het plan dat nu op tafel ligt, is volgens minister van verkeer Andreas Scheuer (CSU) een ‘zeer, zeer grote stap’.

De onderhandelingen tussen regeringspartijen SPD en CDU/CSU duurden zondagnacht tot in de vroege uren. Het leverde een breed pakket aan voornemens op, die steden moeten helpen in hun strijd tegen fijnstof én moeten voorkomen dat autobezitters de dupe worden.

De auto-industrie wordt niet ontzien: die moet het gaan voelen in de portemonnee. Toch blijft juist op dat cruciale punt veel in het vage. Onduidelijk is of de auto-industrie ermee zal instemmen om oude diesels op eigen kosten om te bouwen. Ze voerden hier de afgelopen jaren een zware lobby tegen, want de kosten kunnen oplopen tot meerdere duizenden euro’s per auto. Een veelgebruikte methode is het injecteren van ‘Adblue’-vloeistof om de stikstof te neutraliseren. Zo’n systeem bij oude auto’s inbouwen is duur en lastig, zeggen de autobouwers.

Techniek 'nog niet volwassen'

De autofabrikanten zitten er niet op te wachten. Ze worden er ook in de huidige plannen niet toe verplicht. BMW en Opel lijken sowieso niet mee te willen doen. Het is ‘economisch niet zinvol’ en de techniek is ‘nog niet volwassen’, deelde Opel mee. Ook Daimler heeft zich nergens op vastgelegd. Volkswagen toonde zich volgens minister Scheuer welwillend, maar het is onduidelijk of het concern ook bereid is ja te zeggen als het de enige blijft, en of het dan de hele inbouw wil betalen. Over veel moet nog worden onderhandeld, zei Scheuer dinsdag.

Omruilpremies lijken een haalbaarder kaart. Zo zijn Daimler en Volkswagen bereid premies tot achtduizend euro te geven. En het omruilen met die premies kan ‘onmiddellijk’ beginnen, verklaarde Steuer. “Dat hebben de Duitse fabrikanten me toegezegd.”

Lees ook:

De dieselauto verdwijnt uit het straatbeeld

De verkoop van diesels loopt terug. Duitse steden mogen ze nu niet meer in, dat maakt de val dieper.

Deel dit artikel

De auto-industrie wordt niet ontzien: die moet het gaan voelen in de portemonnee. Toch blijft juist op dat cruciale punt veel in het vage