Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Alles draait weer om Delfts blauw

Home

Johan van Heerde

In de fabriek van Porceleyne Fles, onderdeel van Royal Delft, wordt al sinds 1653 aardewerk gemaakt. © ANP XTRA

Royal Delft gaat zich weer op zijn kerntaak focussen: het in stand houden van Delfts blauw aardewerk als cultureel erfgoed. Het bedrijf doet de pannen en het bestek de deur uit.

Rijk is de geschiedenis van de Delfts blauwe kopjes, borden en tegeltjes. Volgend jaar viert Porceleyne Fles, de maker van Delfts blauw aardewerk, zijn 365ste verjaardag. Op dat feestje zullen twee zusterbedrijven waarschijnlijk ontbreken. Moederbedrijf Royal Delft wil pannenmaker BK Cookware en bestekfabrikant Van Kempen en Begeer verkopen. Na tien jaar samenwerking met pannen en bestek focust Royal Delft zich weer op zijn kerntaak: het in stand houden van Delfts blauw aardewerk als cultureel erfgoed.

Lees verder na de advertentie

Als alles naar wens verloopt is de verkoop van BK en Van Kempen en Begeer in het voorjaar van 2018 afgerond. Halverwege januari beslissen de aandeelhouders van Royal Delft over de verkoop van de twee bedrijven aan het Belgische The Cookware Company. Dat maakte Royal Delft gisteren bekend.

Zo'n grote actie bij de Albert Heijn maakt het er dan niet gemakkelijker op

Royal Delft-topman Henk Schouten

Met BK verliest Royal Delft een belangrijke geldstroom: driekwart van de totale omzet van het bedrijf komt van de pannenfabrikant. 18,5 miljoen euro in 2016, op een totale omzet van 24,5 miljoen euro. Dit jaar schoten de cijfers bij BK echter in het rood. Een actie bij Albert Heijn met pannen van concurrent Villeroy & Boch bleek voor de grootgrutter een schot in de roos. De supermarktketen verkocht in het voorjaar naar eigen zeggen meer dan drie miljoen pannen en liet daarmee BK met lege handen achter. De omzet van Royal Delft daalde het eerste half jaar van 2017 met 18 procent en de winst van vorig jaar veranderde in een verlies dit jaar.

Lastig jaar

Royal Delft-topman Henk Schouten bevestigt dat het een lastig jaar was voor BK, maar de slechte resultaten zijn niet de reden voor de verkoop. "BK is marktleider in Nederland en afhankelijk van de Nederlandse markt. Zo'n grote actie bij de Albert Heijn maakt het er dan niet gemakkelijker op. Maar vanwege één incident verkopen wij niet een bedrijf. De reden is dat BK met zijn pannen zijn vleugels moet uitslaan naar het buitenland en er daarvoor moet worden geïnvesteerd. Zulke investeringen matchen niet met de doelstelling van Royal Delft: op een stabiele manier het culturele erfgoed van Delfts blauw bewaren."

Een kleine tien jaar geleden kocht Royal Delft Van Kempen en Begeer, waar BK toen nog een onderdeel van was. Een jaar eerder kocht het bedrijf uit Delft ook al glaswerkfabrikant Royal Leerdam Crystal. De laatste blijft onder de paraplu van Royal Delft actief. De aankopen deed het bedrijf om naast het erfgoed ook andere winstpakkers in huis te hebben om de risico's te spreiden. Het pakte anders uit. De risico's bij BK worden nu groter en passen dus niet bij de stabiele geldstroom die Royal Delft ambieert.

'Hotspots' moeten de Delfts blauwe vaasjes nog meer bekendheid geven

Het bedrijf houdt alle opties open om met het geld van de verkoop nieuwe investeringen te doen. "We hebben ook commerciële doelstellingen dus we gaan op zoek naar eventuele nieuwe elementen", zegt Schouten. Aan welke elementen Royal Delft denkt, wilde de topman niet zeggen.

Aardewerk en glas

Zonder pannen en bestek gaat de focus bij Royal Delft op aardewerk en glas. "Het hart van ons bedrijf is Porceleyne Fles en het Delfts blauwe aardewerk", zegt Schouten. Om dat hart te versterken investeert Royal Delft in marketing om de Royal Delft Experience, een museumtour in de aardewerkfabriek, bekend te maken onder het Nederlandse publiek.

Jaarlijks bezoeken zo'n 120.000 mensen de Delfts blauwe fabriek, slechts 20.000 van die bezoekers komen uit Nederland zelf. Schouten heeft als doel met de Experience een museumstatus te krijgen en uiteindelijk in drie jaar tijd 30.000 bezoekers meer te trekken naar Delft. "Er is ruimte om te groeien, zeker buiten het hoogseizoen wanneer er al veel toeristen onze kant op komen", zegt de topman.

Ook opent Royal Delft dertig verkooppunten met topstukken in belangrijke wereldsteden. Deze 'hotspots' moeten de Delfts blauwe vaasjes en gebakschoteltjes nog meer bekendheid geven. New York heeft al zo'n verkooppunt, andere steden moeten de komende jaren volgen.



Het e-mailadres bij dit profiel is nog niet bevestigd. Een link om te bevestigen kunt u vinden in uw inbox.
Bent u de link kwijt? Vraag hier een nieuwe aan.

Wachtwoord is niet correct

tonen

Wachtwoord komt niet overeen

tonen

U moet akkoord gaan met de gebruiksvoorwaarden


Deel dit artikel

Advertentie
Zo'n grote actie bij de Albert Heijn maakt het er dan niet gemakkelijker op

Royal Delft-topman Henk Schouten

'Hotspots' moeten de Delfts blauwe vaasjes nog meer bekendheid geven