Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Akkoord fusie Vivendi en Seagram

Home

De fusie tussen het Franse conglomeraat Vivendi, het Canadese dranken- en amusementsconcern Seagram en de Franse betaalzender Canal+ is rond. De drie hebben dit gisteren in een gezamenlijke verklaring laten weten. Maandag was al duidelijk dat niets een fusie meer in de weg zou staan.

Het samengaan onder de naam 'Vivendi Universal' vindt plaats via een aandelenruil met een waarde van 34 miljard Amerikaanse dollar. Per aandeel Seagram komt dat neer op 77,35 dollar en dat is maar liefst 46 procent meer dan de jongste slotkoers van het Canadese concern.

De aandeelhouders Seagram krijgen 0,7 aandeel Vivendi voor elk stuk dat ze bezitten. Ook aandeelhouders van Canal+ krijgen stukken Vivendi, in verband met de Franse wetgeving inzake de zeggenschap over bedrijven die via de ether werken.

Door de fusie ontstaat wederom een grote leverancier van amusement, nieuws en muziek (verzamelnaam: 'content') voor nieuwe communicatiemiddelen, zoals de mobiele telefoon, internet, maar ook betaal-tv. Vivendi-topman Jean-Marie Messier krijgt de leiding, met zijn collega van Seagram als tweede man.

Eerder dit jaar ontstond al een grootheid op 'content'-gebied door het samengaan van mediaconcern Time Warner en internetbedrijf America Online (AOL). Vorige week noemde de Vivendi-topman de fusie met Seagram het Europese antwoord op de Amerikaanse combinatie AOL-Time Warner.

Vivendi bezit 49 procent van de aandelen Canal+. Laatstgenoemde heeft als betaalzender (films, sport) 14 miljoen abonnees in dertien Europese landen, waaronder Nederland. Seagram is vooral lucratief omdat het eigenaar is van de filmstudio's van Universal en de muziekuitgevers Universal Music en Polygram, de voormalige dochter van Philips.

Vivendi is onder Messiers bewind in zes jaar tijd omgevormd van een nutsbedrijf tot een pionier in de multimedia. De 'oude' activiteiten -watervoorziening, afvalverwerking- gaan waarschijnlijk in de verkoop. Hetzelfde geldt voor de drankendivisie en de themaparken van Seagram.

Philips houdt op papier 8,5 miljard gulden over aan de fusie van Seagram, Vivendi en Canal+. Philips bezit nog een belang van 11 procent in Seagram, afkomstig van de overname door Seagram van Philipsdochter Polygram.

Deel dit artikel