Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

KLM doet het opnieuw veel beter dan Air France

Home

Kleis Jager

Vliegtuigen van KLM op Schiphol. © ANP

KLM zorgt voor meer dan 80 procent van de winst van de luchtvaartcombinatie Air France-KLM, blijkt de vandaag gepresenteerde jaarcijfers. En het verschil wordt niet alleen veroorzaakt door de voortdurende stakingen die de Franse tak van het bedrijf achtervolgen.

De totale operationele winst van Air France in 2018 bedraagt 1,3 miljard. KLM neemt daarvan 1073 miljoen voor zijn rekening, Air France 266 miljoen. De luchtvaartcombinatie vervoerde 2,8 procent meer passagiers (101.447 personen) maar werd gehinderd door stakingen bij Air France en een hogere brandstofprijs. Hierdoor viel het resultaat minder goed uit dan vorig jaar.

Lees verder na de advertentie

De steeds terugkerende werkonderbrekingen bij Air France verklaren het verschil in prestaties tussen Air France en KLM niet helemaal. De stakingen kostten de Fransen dit keer 335 miljoen euro en door acties van de gele hesjes moet daar nog 15 miljoen euro bij worden opgeteld. Illustratief voor de scheve verhouding tussen de twee vliegtuigmaatschappijen is dat een groot deel van de winst van Air France (116 miljoen euro) afkomstig is van de afdeling onderhoud. Ze verdienen met het onderhouden van vliegtuigen van andere maatschappijen meer dan met vliegbewegingen.

Air France verdient met het onderhouden van vliegtuigen van andere maatschappijen meer dan met vlieg­be­we­gin­gen

Staatsbedrijf

Het grote, structurele probleem is dat Air France nog altijd zwaar gebukt gaat onder de cultuur van een staatsbedrijf. De kosten en traagheid die dit met zich meebrengt, zorgen er voor dat de Fransen met 346 vliegtuigen veel minder verdienen dan de Nederlanders met 204 toestellen. Daarbij moet wel worden aangetekend dat KLM profiteert van het grote netwerk van Air France.

De komst van de Canadees Ben Smith in september moet een einde maken aan wat de Franse econoom Nicolas Bouzou een ‘ambtenarenmentaliteit’ heeft genoemd. Maar de weg is lang en Smith lag vanaf zijn eerste werkdag in de clinch met KLM-baas Pieter Elbers. Het conflict over de vraag wie de macht heeft bij de geldmachine van de holding bereikte in de de afgelopen weken een climax. De positie van Elbers kwam onder grote druk te staan, het personeel van KLM dreigde met een staking en ook de Nederlandse­­ regering gooide zich in de strijd.

Slikken

Elbers mag blijven, zo besloot het hoofdbestuur van Air France-KLM uiteindelijk dinsdag. In ruil daarvoor accepteert KLM dat Smith een stoel krijgt in de raad van commissarissen bij KLM. Dat is slikken voor Elbers die zich sinds zijn komst als topman in Amstelveen in 2014 er altijd fel heeft tegen verzet dat de hoogste baas uit Parijs over zijn schouder meekijkt. Het was de prijs die hij voor zijn aanblijven moest betalen.

Tijdens de persconferentie was van al die spanningen niets meer te merken. De vier achter de tafel op het podium – Pieter Elbers, Ben Smith, financieel directeur Frédéric Gagey en Air France-topvrouw Anne Rigail – straalden gezamenlijk een duidelijke non-verbale boodschap uit: ‘De lucht is geklaard, we kijken nu vooruit’.

Transparant

Smith pareerde met groot gemak vragen­­ over zijn plaats in de raad van commissarissen van KLM. “Het is een heel normale zaak, nodig om op een transparante manier met elkaar te kunnen samenwerken”, zo zei hij. De massale Nederlandse steun voor Elbers­­ noemde Smith geweldig. “Zoveel enthousiasme rond topmannen in deze business, dat zie je niet vaak. Laten we hopen dat we dit over een paar maanden ook zien gebeuren rond Anne­­ Rigail.”

Elbers is niet alleen de komende vier jaar KLM-baas, hij neemt ook plaats in een nieuwe toplaag. Die moet volgens Air France-KLM de organisatie eenvoudiger te maken. Behalve Elbers zitten ook Rigail en financieel directeur Frédéric Gagey in dit nieuwe gremium.

De onderwerpen duurzaamheid en klimaat kwamen niet ter sprake tijdens de presentatie van de Air France-KLM. Elbers beloofde daar volgend jaar meer aandacht aan te zullen besteden.

Pieter Elbers: Terugkijken komt vast later nog wel

Lees ook:

Pieter Elbers krijgt nieuwe termijn bij KLM

De KLM’ers hebben een turbulente week achter de rug. De negentienkoppige raad van KLM boog zich over meerdere zaken, maar het oplopende conflict tussen hoogste baas Ben Smith en KLM-topman Pieter Elbers trok alle aandacht. Inmiddels is duidelijk dat de Nederlander aan mag blijven. 

KLM-baas Pieter Elbers: een vechtersbaas met een blauw hart

Hij is een harde werker die het gevecht voor zijn geliefde KLM niet schuwt. Vooralsnog met succes: Elbers mag blijven.

Aanblijven van Elbers bij KLM is een pyrrusoverwinning

Pieter Elbers en zijn KLM hebben weer een slag gewonnen. Maar de grote baas in Parijs gaat wel over diens schouder meekijken.

Deel dit artikel

Air France verdient met het onderhouden van vliegtuigen van andere maatschappijen meer dan met vlieg­be­we­gin­gen