Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Afgedankte Duitse treinen waren nu van pas gekomen

Home

Alwin Kuiken

amsterdam – Duitse intercity’s die tot voor kort in Nederland rondreden, hadden het huidige treinentekort van de NS deels kunnen oplossen. Dat zegt Roel van den Bosch, oud-directielid bij Railinfrabeheer (nu ProRail) en zelfstandig spooradviseur.

Van den Bosch doelt op 150 Duitse treinstellen die tussen 2000 en 2009 in Nederland dienst deden, onder meer tussen Venlo en Den Haag en tussen Amsterdam en Enschede.

De treinen werden gehuurd van de Duitse spoorwegen om toenmalige treintekorten in Nederland op te vangen.

Met de komst van nieuwe dubbeldekkers werden ze overbodig. Een groot deel stond werkeloos op rangeerterreinen en ging rond de zomer en in oktober terug naar Duitsland. Tien treinstellen die de NS gekocht hadden, werden in december teruggekocht door Deutsche Bahn (DB).

Omdat ook de Duitse spoorwegen vanwege de winter treinen tekort komen, konden ze het materieel goed gebruiken, zegt woordvoerder Udo Kampschulte. „Een klein beetje hulp voor onze problemen”, noemt hij de transactie. Alle Duitse treinen bij elkaar boden plaats aan zo’n tienduizend passagiers.

De intercitytreinen hadden eigenlijk al eerder teruggemoeten, maar het leasecontract werd verlengd. De NS wilden de Duitse reserves langer gebruiken omdat de komst van de nieuwe Sprinter Lighttrain (SLT) in Nederland door computerproblemen vertraging opliep. „Hadden die problemen langer geduurd, dan reden die treinen hier, ironisch genoeg, vast nog rond”, zegt Van den Bosch.

Maar volgens NS-woordvoerder Eric Trinthamer voldeden de Duitse treinen niet meer aan de eisen. „Ze waren niet geschikt voor invaliden, hadden geen airco en door de kleine deurtjes duurde het in- en uitstappen erg lang.”

Dat belette de Duitsers niet om het bruikbare materieel weer in te zetten in eigen land, zegt Van den Bosch. DB kon dat gisteren niet bevestigen.

Rikus Spithorst van de – in augustus opgerichte – Maatschappij voor beter OV had ze hier nog graag zien rondrijden. „Die treinen zijn wat ouderwets, maar hadden de huidige pijn kunnen verzachten.”

Volgens Spithorst hadden de NS de treinen in bedrijf moeten houden totdat zeker was dat de Sprinters goed functioneerden.

Trouw.nl is vernieuwd. Vanaf nu is onbeperkte toegang tot Trouw.nl alleen voor (proef)abonnees.


Wilt u dit artikel verder lezen?

Maak vrijblijvend een profiel aan en krijg gratis 2 maanden toegang.

Het e-mailadres bij dit profiel is nog niet bevestigd. Een link om te bevestigen kun je vinden in je inbox.
Ben je de link kwijt? Vraag hier een nieuwe aan.

Ongeldig e-mailadres

Wachtwoord is niet correct

tonen

Wachtwoord komt niet overeen

tonen

U moet akkoord gaan met de gebruiksvoorwaarden


Wij gaan vertrouwelijk om met uw gegevens. Lees onze privacy statement.

Deel dit artikel

Advertentie