Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Affaire-Alpe d'HuZes kost Kankerbestrijding donaties

Home

KWF Kankerbestrijding heeft dit jaar naar schatting 15 procent minder opgehaald tijdens de recente collecteweek dan het jaar daarvoor. Deze daling is aanzienlijk groter dan bij andere goede doelen. Gemiddeld zagen die dit jaar hun opbrengsten dalen met 8 procent.

KWF-directeur Michel Rudolphie noemt de tegenvallende opbrengst in een persverklaring 'jammer'. "Dit betekent dat we minder kunnen investeren in kankerbestrijding." Volgens het KWF is de daling het gevolg van enkele algemene verschijnselen zoals de steeds kleiner wordende groep mensen die met de collectebus de straat op willen. Ook hebben mensen steeds minder kleingeld in huis en geven ze minder door de crisis.

In het geval van het KWF vermoedt de directeur dat 'berichten in de media' over de bestedingen van Inspire2live voor een grotere daling hebben gezorgd. Onlangs ontstond ophef over de declaratie van Alpe d'HuZes-oprichter Coen van Veenendaal van 160.000 euro, terwijl hij altijd beweerde dat elke euro naar kankeronderzoek ging.

Het KWF kan nog niet zeggen of dit jaar door de ophef er minder collectanten de straat op zijn gegaan. De opbrengst is meestal direct afhankelijk van het aantal busuren van collectanten.

Hoogleraar filantropie René Dekkers vindt de 15 procent een 'flinke daling'. Ook hij vermoedt een verband met de betalingen aan Van Veenendaal. Aan de andere kant denkt Bekkers dat veel mensen wel snappen dat Alpe d'HuZes een organisatie is waar het KWF geen controle over heeft. "Bovendien is het KWF het sterkste merk in goededoelenland en weet iedereen dat onderzoek naar kanker nodig blijft."

(trouw)

Deel dit artikel