Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Aegon moet kopers woekerpolis betalen

Home

VAN ONZE REDACTIE ECONOMIE

Hoge Raad stelt gedupeerden 'Koersplan' in het gelijk

Aegon gaat 30.000 mensen die tussen 1989 en 1998 de woekerpolis 'Koersplan' afsloten compensatie geven. Dat kost de verzekeraar naar eigen zeggen enkele tientallen miljoenen euro's. Aegon geeft vooralsnog alleen compensatie aan mensen die zijn aangesloten bij de stichting 'Koersplan de weg kwijt' die in 2005 een gerechtelijke procedure tegen het bedrijf begon. Of anderen die de polis afsloten compensatie krijgen, is nog onduidelijk. Volgens Aegon heeft Koersplan ruim 500.000 klanten getrokken tussen 1989 en 1998.

De bekendmaking van Aegon volgde op een uitspraak van de Hoge Raad die 'Koersplan de weg kwijt' gisteren op vrijwel alle punten in het gelijk stelde. Verrassend was dat niet. Het gerechtshof van Amsterdam deed in 2011 hetzelfde en de advocaat-generaal adviseerde de Hoge Raad drie maanden geleden dat oordeel te volgen. 'Koersplan' is de grootste woekerpoliszaak in Nederland.

Kern van het conflict is de premie die Aegon berekende voor de overlijdensrisicoverzekering die onderdeel was van de polis. Koersplan-klanten legden geld in dat werd belegd. Na een tijd zou Aegon dat terugbetalen aan de klant of, bij overlijden, aan diens erfgenamen. Aan de polis zat een overlijdensrisicoverzekering vast. De premie die daarvoor werd afgedragen, werd niet gebruikt voor beleggingen. Maar Aegon maakte de hoogte van die premie, 11,19 procent, niet bekend. Het belegde dus minder ingelegd geld dan klanten dachten. Daardoor vielen de rendementen tegen. 'Koersplan de weg kwijt' schat dat gedupeerden gemiddeld 1000 tot 1500 euro misliepen.

Tijdens het proces weigerde Aegon aan te geven wat een redelijke premie voor een overlijdensrisicoverzekering was. Het bedrijf gaf gisteren toe dat dat niet handig was. Waar Aegon 11,19 procent rekende, vond de rechter 1,66 procent 'redelijk'. Aegon vindt dat percentage 'volstrekt willekeurig' en 'extreem laag'.

Aegon gaat, aldus een woordvoerder, met de stichting overleggen hoe het de compensatie zal uitbetalen. Het bedrijf belooft verder dat het uitleg zal geven over de berekende premies aan de Koersplan-klanten die niet bij de stichting zijn aangesloten. Als klanten die premie te hoog vinden, zal Aegon met hen in overleg treden, meldde het bedrijf gisteren.

'Koersplan de weg kwijt' verwacht dat meer klanten nu geld van Aegon zullen claimen. De stichting overweegt zich te gaan inzetten voor Koersplan-klanten die zich tot nu toe niet hadden gemeld. Het kantoor ConsumentenClaim, dat op no-cure-no-pay-basis werkt, loopt zich al warm. In maart meldde het meer dan vijfduizend aanmeldingen binnen te hebben van mensen die schade willen claimen bij Aegon. Volgens ConsumentenClaim kunnen ook mensen die Aegon-producten kochten die sterk leken op Koersplan, (Bonusplan, Vermogensplan, Fiscaalvoordeelplan, Mixplan) geld bij de verzekeraar claimen.



Het e-mailadres bij dit profiel is nog niet bevestigd. Een link om te bevestigen kunt u vinden in uw inbox.
Bent u de link kwijt? Vraag hier een nieuwe aan.

Wachtwoord is niet correct

tonen

Wachtwoord komt niet overeen

tonen

U moet akkoord gaan met de gebruiksvoorwaarden


Deel dit artikel

Advertentie