Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Advies van basisschool zegt weinig

home

Marijke de Vries

Een leerling van de Prinses Marijkeschool buigt zich over de opgaven van de Cito-toets. © ANP

Kinderen met evenveel aanleg maken op de ene basisschool veel meer kans op een hoog schooladvies dan op de andere. Dat blijkt uit cijfers van de onderwijsinspectie. Op enkele tientallen scholen krijgt meer dan driekwart van de leerlingen een hoger schooladvies dan op basis van hun score op de Cito-eindtoets te verwachten zou zijn.

De inspectie nam de scores onder de loep van 150.000 leerlingen die vorig jaar de Citotoets maakten en vergeleek die met het advies dat de basisschool vervolgens gaf over de verdere schoolloopbaan. Op ongeveer vijfhonderd van de ruim 5800 onderzochte basisscholen krijgt meer dan de helft van de leerlingen een hoger advies dan de Cito-score aangeeft, bij ongeveer duizend gaat het altijd nog om 40 procent van de leerlingen. De inspectie gaat nu een onderzoek instellen naar de kwaliteit van de schooladviezen.

Dat een leerkracht met zijn advies afwijkt van de Cito-score, kan goede redenen hebben. Hij of zij kent de leerling en weet hoe die zich ontwikkeld heeft. "Maar het heeft enorme consequenties als leerlingen met exact dezelfde kenmerken en omstandigheden op de ene plek meer kansen hebben dan op de andere", zegt Roel Bosker, hoogleraar onderwijskunde in Groningen. "Want een schooladvies werkt in hoge mate als een self-fulfilling prophecy. Als je eenmaal in de havo-vwo-stroom zit, is de kans groot dat je erin blijft. Zit je er niet in, dan is het moeilijk om er te komen."

Met name in de vier grote steden worden hogere adviezen uitgedeeld. Zelden krijgen leerlingen daar een lager advies. In Friesland daarentegen wordt juist relatief laag geadviseerd. Volgens onderwijsonderzoeker Paul Jungbluth (Universiteit Maastricht) kan het grote aantal hogere schooladviezen in de grote steden toe te schrijven zijn aan druk van hoogopgeleide ouders op leerkrachten.

Het is hoognodig dat de onderwijsinspectie gaat onderzoeken hoe schooladviezen tot stand komen, zeggen Bosker en Jungbluth. Zeker nu het schooladvies een zwaarder gewicht krijgt. De Tweede Kamer besloot vorige maand dat de Cito-eindtoets vanaf 2015 op z'n vroegst eind april mag worden afgenomen, als leerlingen al een schooladvies hebben gekregen en zich hebben ingeschreven bij een middelbare school.

Volgens Bosker zijn de adviezen de afgelopen jaren wel verbeterd: leerkrachten kijken minder naar de achtergrond van een leerling en meer naar hun prestaties. Maar Jungbluth heeft twijfels. "Een goed advies veronderstelt dat de leerkracht een heleboel statistisch inzicht heeft, ook om de toetsresultaten die leerlingen in eerdere jaren hebben gehaald erin te kunnen verwerken", zegt hij. "Maar ik ken geen scholen waar men werkelijk al die lijnen kan uittekenen en dat ook doet."

Trouw.nl is vernieuwd. Vanaf nu is onbeperkte toegang tot Trouw.nl alleen voor (proef)abonnees.


Wilt u dit artikel verder lezen?

Maak vrijblijvend een profiel aan en krijg gratis 2 maanden toegang.

Het e-mailadres bij dit profiel is nog niet bevestigd. Een link om te bevestigen kun je vinden in je inbox.
Ben je de link kwijt? Vraag hier een nieuwe aan.

Ongeldig e-mailadres

Wachtwoord is niet correct

tonen

Wachtwoord komt niet overeen

tonen

U moet akkoord gaan met de gebruiksvoorwaarden


Wij gaan vertrouwelijk om met uw gegevens. Lees onze privacy statement.

Deel dit artikel

Advertentie