Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

ACM: geen bemoeienis meer van KLM met Schiphol

Home

Elisa Hermanides

© ANP

KLM bemoeide zich te veel met het doen en laten van Schiphol, vindt de Autoriteit Consument en Markt (ACM). Vanaf nu mag dat echt niet meer, omdat het concurrenten kan benadelen.

Heeft u ooit gezeten in een van de heerlijke luie stoelen van de lounge van luchtvaartmaatschappij Emirates op Schiphol? Nee natuurlijk, want deze lounge bestaat niet. Toch waren er ooit wel plannen voor zo’n lounge. Emirates, dat vanaf oktober 2010 vliegt vanaf Schiphol, wilde graag  een aparte ruimte op de luchthaven voor passagiers die businessclass vliegen. Aanvankelijk zag Schiphol het ook wel zitten om deze lounge te realiseren. Toen Schiphol dit aan luchtvaartmaatschappij KLM vertelde was deze daar allerminst blij mee en liet Schiphol weten het realiseren van een lounge niet wenselijk te vinden. De lounge kwam er niet, zo besloot Schiphol mei 2012, maar volgens de luchthaven was dat ook niet goed mogelijk vanwege de verbouwing die nodig was om de paspoort- en bagagecontrole beter te organiseren.

Lees verder na de advertentie

‘Risicovol’, zo noemt de Autoriteit Consument en Markt (ACM) dit contact tussen KLM en Schiphol. Door dit soort contacten zouden andere luchtvaartmaatschappijen zo maar in hun concurrentiemogelijkheden worden belemmerd, stelt de marktwaakhond in een besluit dat vandaag gepubliceerd werd.

Machtige positie

KLM heeft op Schiphol een machtige positie. Samen met een aantal partnermaatschappijen verzorgt KLM zo’n 70 procent van de vluchten vanaf Schiphol. Dat wil KLM graag zo houden en daartoe heeft de luchtvaartmaatschappij regelmatig overleg met Schiphol. De ACM wil dat het afgelopen is met dit overleg, omdat dit andere luchtvaartmaatschappijen kan benadelen. Voor de reiziger kan dit uiteindelijk leiden tot hogere ticketprijzen en minder keuzemogelijkheden.

Mochten KLM en Schiphol toch onderling zaken willen bespreken, dan moet hiervan een verslag worden gemaakt

Een overtreding heeft de ACM niet vastgesteld. Wel heeft de mededingingsautoriteit KLM en Schiphol laten toezeggen om geen overleg meer te hebben over de beperking van de groeimogelijkheden van andere luchtvaartmaatschappijen. Ook moet Schiphol voortaan zelfstandig besluiten over investeringen, luchthaventarieven en marketingbeleid. Verder mogen KLM en Schiphol geen contact meer hebben over aanvragen voor bases, lounges of andere voorzieningen voor andere luchtvaartmaatschappijen. Mochten KLM en Schiphol toch onderling zaken willen bespreken, dan moet hiervan een verslag worden gemaakt, zodat de ACM kan controleren of zij zich wel aan hun toezeggingen houden.

Nog een voorbeeld van zo’n contact uit het verleden tussen KLM en Schiphol dat volgens de marktwaakhond uit den boze is. In 2010 wil Schiphol de tarieven verlagen voor luchtvaartmaatschappijen die vluchten uitvoeren van A naar B, zonder rekening te houden met overstappende passagiers. Zo wil Schiphol het aantrekkelijker maken voor Easyjet om een basis op de luchthaven te vestigen. KLM, dat zich richt op overstappende passagiers, is allerminst blij met deze tariefwijziging, waarna Schiphol de aanpassing meerdere malen uitstelt en er uiteindelijk vanaf ziet. Easyjet ziet vervolgens af van een basis op Schiphol. Een paar jaar later, in 2015, komt die er uiteindelijk wel. 



Het e-mailadres bij dit profiel is nog niet bevestigd. Een link om te bevestigen kunt u vinden in uw inbox.
Bent u de link kwijt? Vraag hier een nieuwe aan.

Wachtwoord is niet correct

tonen

Wachtwoord komt niet overeen

tonen

U moet akkoord gaan met de gebruiksvoorwaarden


Deel dit artikel

Advertentie
Mochten KLM en Schiphol toch onderling zaken willen bespreken, dan moet hiervan een verslag worden gemaakt