Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Achter het stuur? Dan ook niet meer typen in de houder

Home

Kristel van Teeffelen

Een automobilist verstuurt een sms. © anp

Volgens de rechtbank is iets intoetsen op een telefoon in de houder gelijk aan 'vasthouden' van een telefoon.

Een automobilist die iets typt op zijn telefoon in de handsfree houder, is net zo afgeleid van het verkeer als een bestuurder die het apparaat in zijn handen heeft. Daarom valt het bedienen van die smartphone in de houder ook onder het verbod op handmatig telefoneren, oordeelt de rechtbank in Leeuwarden. 

Lees verder na de advertentie

Het is volgens Veilig Verkeer Nederland en het Openbaar Ministerie de eerste keer dat het begrip 'vasthouden' zo wordt geïnterpreteerd. 

De rechter deed de uitspraak onlangs in een zaak van een automobilist die bezwaar maakte tegen een boete die hij in december in Sneek kreeg. Een agent zag dat hij met één hand bezig was met zijn smartphone in een houder aan het dashboard en slingerde hem voor 239 euro op de bon. Terecht, oordeelde de rechtbank in navolging van het OM. De bestuurder had nog maar één hand over om de 'noodzakelijke verkeershandelingen' te verrichten. Bovendien leidt het apparaat - in de houder of niet - af van het verkeer. Ook omdat niet uitgesloten kan worden dat de bestuurder aan het appen was of op sociale media zat, aldus de uitspraak. '

Iemand die op zijn telefoon berichten verstuurt heeft zes keer zoveel kans heeft om een ongeluk te veroorzaken

Dat het verbod om een telefoon in de hand te hebben tijdens het rijden breder is dan op het eerste gezicht lijkt, bleek al eerder. Zo vond het gerechtshof in Leeuwarden ook het klemmen van telefoon tussen hoofd en schouder, tussen een hoofddoek of vastgemaakt aan een pols, onder vasthouden vallen. Volgens een woordvoerder van de Centrale Verwerking Openbaar Ministerie, de afdeling die over verkeersboetes gaat, past ook deze uitspraak van de rechter in die lijn. "Het gaat vooral om het bedienen van de smartphone", aldus een woordvoerder. 

Trend

Toch roept de beslissing ook vragen op. Zoals: geldt het verbod ook voor het invoeren van een adres op een navigatiesysteem of harder zetten van de radio? Dat is nog maar de vraag. In de wet staat nadrukkelijk dat het gaat om een verbod op het vasthouden van een telefoon. Dat was de reden dat het hof in 2010 besloot dat de bediening van een navigatiesysteem daar niet onder valt.

Veilig Verkeer Nederland (VVN) ziet in de boete voor het bedienen van een telefoon in een houder een trend: het gebruik van smartphones tijdens het rijden wordt steeds minder geaccepteerd. Daar is de organisatie blij mee.  Woordvoerder Rob Stomphorst: "Of het nou gaat om een navigatiesystemen bedienen, handsfree bellen, een nieuw liedje aanklikken op Spotify of appen tijdens het rijden: het is afleiding. En dat kan verschrikkelijke gevolgen hebben in het verkeer."

Strenge straf

VVN deed vorige week een oproep aan minister van veiligheid en justitie Stef Blok om het gebruik van de smartphone achter het stuur te scharen onder roekeloos rijden. Dat betekent dat het net zo streng gestraft moet worden als bijvoorbeeld rijden onder invloed, of met absurd hoge snelheid. 

Hoewel exacte cijfers ontbreken, zijn onderzoekers het erover eens dat de smartphone achter het stuur zorgt voor extra verkeersslachtoffers. SWOV, het wetenschappelijk instituut voor verkeersveiligheid, wijst bijvoorbeeld op een onderzoek waaruit blijkt dat iemand die op zijn telefoon berichten verstuurt zes keer zoveel kans heeft om een ongeluk te veroorzaken. Voor een gesprek voeren geldt factor twee. 

Dat er alleen een verbod bestaat op het vasthouden van een telefoon en niet op handsfree bellen, heeft vooral met de handhaving te maken. Het is voor een agent buiten de auto moeilijk te zien of iemand aan het bellen is, of bijvoorbeeld meezingt met de radio. 



Het e-mailadres bij dit profiel is nog niet bevestigd. Een link om te bevestigen kunt u vinden in uw inbox.
Bent u de link kwijt? Vraag hier een nieuwe aan.

Wachtwoord is niet correct

tonen

Wachtwoord komt niet overeen

tonen

U moet akkoord gaan met de gebruiksvoorwaarden


Deel dit artikel

Advertentie
Iemand die op zijn telefoon berichten verstuurt heeft zes keer zoveel kans heeft om een ongeluk te veroorzaken