Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Aandeelhouders eisen miljarden van Volkswagen

Home

Koos Schwartz

Andreas Tilp (midden), advocaat van de klagers, in de rechtbank. © dpa

Beleggers die geld verloren door gesjoemel met de diesels van Volkswagen, willen genoegdoening.

Volkswagen is nog lang niet af van het dieselschandaal dat het bedrijf tot nu toe rond de 25 miljard euro heeft gekost. Deze week begon in de Duitse stad Braunschweig een rechtszaak: aandeelhouders eisen geld van het Volkswagen-concern omdat hun aandelen als gevolg van het schandaal sterk in waarde verminderden.

Lees verder na de advertentie

De rechtszaak gaat vooral om de vraag of Volkswagen zijn aandeelhouders op tijd heeft ingelicht over de hele kwestie. De affaire kwam aan het rollen toen de Amerikaanse milieudienst EPA op 18 september 2015 onthulde dat Volkswagen gebruik had gemaakt van software die ervoor zorgde dat diesels tijdens officiële testen 'schoon' reden, maar eenmaal op de weg niet meer. In de week na de onverwachte onthulling verloor het aandeel Volkswagen 34 procent van zijn waarde. Een paar weken later was dat verlies opgelopen tot 40 procent.

Alleen Deka Investments claimt al een schade van 200 miljoen euro

Volgens de aanklagers had Volkswagen zijn aandeelhouders eerder moeten waarschuwen. Dat had het concern, volgens de advocaat van de aandeelhouders, misschien al in 2008 moeten doen. Toen maakte de Amerikaanse autoriteiten nieuwe milieu-eisen voor dieselauto's bekend. Het waren eisen waar Volkswagen niet aan kon voldoen en dat was voor aandeelhouders belangrijke informatie geweest. Het concern had ook kunnen waarschuwen toen de top van het bedrijf op de hoogte was geraakt van het gesjoemel. Mogelijk was dat al in 2014.

Schadeclaim 

Volkswagen ontkent de beschuldigingen en stelt dat er met de informatievoorziening aan zijn aandeelhouders niets mis was. Volgens het bedrijf was alleen bij een kleine groep insiders bekend dat er met software werd gesjoemeld. De bedrijfstop wist er volgens Volkswagen niet van. Pas toen het EPA de zaak openbaarde, was er sprake van een 'kwestie' die invloed kon hebben op de koers van het aandeel Volkswagen, stelt VW.

De rechtszaak heeft in Duitsland tot de nodige beroering geleid. Mogelijk moeten hoge VW-managers voor de rechter verschijnen. Misschien wordt duidelijk wanneer de leiding van het concern op de hoogte was van het gesjoemel met de software. Daarbij gaat de zaak tussen grote partijen. Volkswagen is het grootste industrieconcern van Duitsland. De groep van boze aandeelhouders wordt aangevoerd door de grote Duitse investeerder Deka Investments. Ook Black Rock, 's werelds grootste vermogensbeheerder, en Calpers, het pensioenfonds van Californische ambtenaren, doen mee. En het gaat om veel geld. Mogelijk om zo'n 9 miljard euro. Alleen Deka Investments claimt al een schade van 200 miljoen euro.

De rechter wacht een lastige taak. Want het gaat niet alleen om de vraag of Volkswagen zijn aandeelhouders tijdig heeft geïnformeerd over zijn dieselproblemen. Als de rechter oordeelt dat Volkswagen in dit geval in gebreke is gebleven, zal die ook moeten bepalen of de aandeelhouders schade hebben geleden doordat zij niet over de nodige informatie beschikten. En zo ja: hoe groot die schade dan is.

Pikant daarbij is dat die zwijgzaamheid - als die er tenminste was - voor sommige aandeelhouders juist prettig was. Dat zijn aandeelhouders die aandelen Volkswagen bezaten toen de kwestie had moeten uitkomen, maar die aandelen al hadden verkocht toen de kwestie daadwerkelijk uitkwam.

Volgens Duitse media is het niet te verwachten dat er nog dit jaar een uitspraak van de rechter komt in de zaak.

Lees ook: 

Twee jaar geleden begon de ontmaskering van Volkswagen en nog altijd stapelen tegenvallers zich op.

Houdt het dan nooit op met het dieselschandaal?

Deel dit artikel

Alleen Deka Investments claimt al een schade van 200 miljoen euro