Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Aan nieuwe tijdschriften geen gebrek

Home

Maaike Wind

Het is een komen en gaan van nieuwe titels in de tijdschriftensector. Jaarlijks worden tientallen bladen begonnen en beëindigd. Ook in 2007. Vooral glossy’s bleken populair. Overleven ze 2008?

Nederlanders zijn dol op tijdschriften: er worden er gemiddeld bijna twee per week gelanceerd. Maar het afgelopen jaar zijn er ook zeker veertig bladen verdwenen, zo blijkt uit cijfers van het Nederlands Uitgeversverbond (NUV). „Dat zijn geen uitzonderlijke aantallen”, zegt Harriët Schrier van het NUV. „Elk jaar beginnen en eindigen tientallen bladen.”

De bekende glossy BLVD sneuvelde dit jaar bijvoorbeeld, net als het Ajax Magazine en J/M Pubers. Nieuw zijn onder meer Hollands Diep en Opinio. En natuurlijk een hele lading glossy’s, dé hype van 2007. Linda. was er al en dit jaar begonnen onder meer Catherine, Heleen, Grazia en Youp!, het eenmalige satirische antwoord van Youp van ’t Hek op de bladen van bekende Nederlanders.

Hoewel er steeds meer vraag naar tijdschriften is, blijkt het in de praktijk lastig om er een succesvol te lanceren. Zo begonnen er vorig jaar twee tijdschriften over poker. Poker Magazine bestaat nog steeds, maar Player is inmiddels alweer verdwenen. Ook Aware Psychologie, De Hardloper, Pit en Unlimited begonnen én eindigden in 2007.

Schrier wordt vaak gebeld door mensen die zeggen een gat in de markt te hebben ontdekt. „Maar het is nog niet zo makkelijk. Het is een behoorlijke investering. Je moet de tijdschriften laten drukken en veel reclame maken en dan weet je nog niet eens of het wel goed gaat lopen.”

Een ander probleem is dat de winkels maar een beperkte hoeveelheid schappen hebben en dat er steeds meer bladen zijn die daar graag willen liggen. „Zeker voor bladen met een kleine oplage is het lastig. Tijdschriften met een hogere oplage hebben toch meestal de voorkeur.”

Moeten uitgevers er dan maar gewoon rekening mee houden dat veel van de nieuwe bladen het niet redden? „Ach ja, het hoort erbij”, aldus Schrier. „Maar zo gaat het toch in zoveel bedrijfstakken.”

Een tijdschrift laten slagen, kan zonder bekende uitgever, zo laten Rozemarijn de Witte en Inez van Oord zien. „Zij werkten allebei bij uitgeverij Sanoma en bedachten respectievelijk Linda. en Happinez”, vertelt Schrier. „Beide keren zag Sanoma niets in het idee. De Witte en Van Oord brachten de tijdschriften hierna zelfstandig uit, en met groot succes. Sanoma heeft Linda. inmiddels gekocht. Happinez is nu in handen van de Weekbladpers.”

Er komen steeds meer tijdschriften die zich richten op specifieke en kleine doelgroepen. „Het familieblad dat iedereen leest, kennen we in Nederland niet meer”, aldus Schrier. „Vroeger had je voor vrouwen alleen de Libelle en de Margriet en alle vrouwen lazen die. Nu heb je aparte bladen voor werkende vrouwen, voor werkende moeders, voor 35-plussers, voor 45-plussers enzovoort.”

Van sommige soorten bladen krijgen lezers nooit genoeg. „Moet er nu alweer een vrouwenblad bij?”, dacht Schrier toen Linda. in 2004 gelanceerd werd. „En moet je nu zien wat voor een succes het is.”

Deel dit artikel