Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

5 redenen om niet mee te doen met de proef van de ING

Home

Nienke Schipper

ING wil bedrijven inzicht gaan geven in het betalingsgedrag van klanten van de bank. © ANP XTRA

De ING gaat een proef doen met het betalingsverkeer van hun klanten. Adverteerders mogen op maat gesneden aanbiedingen doen aan de klanten van de ING. De bank zal daarvoor de gegevens van het betalingsverkeer analyseren.

Het voorbeeld dat de bank schetst is die van het tuincentrum: een klant koopt regelmatig een zeker product bij tuincentrum A, dat geeft tuincentrum B de kans om een gerichte aanbieding te doen voor dat zelfde product. Het zijn de mogelijkheden van Big Data. Maar de Big Data waarover banken beschikken zijn wel heel volledig en persoonlijk, niet iets om onzorgvuldig mee om te springen.

ING zegt met het initiatief geen geld te willen verdienen, maar slechts te streven naar meer klanttevredenheid. Maar schiet de ING zich hiermee niet in de eigen voet omdat de klant zich aangetast voelt in zijn privacy en de vertrouwensrelatie met hun bank hierdoor juist extra onder druk komt te staan?

Reden 1: Vertrouwensrelatie
De eerste reden om niet mee te doen met de proef is juist die: de vertrouwensrelatie wordt ermee geschonden. Commerciële instellingen zoals supermarkten weten al veel over de producten die hun klanten aanschaffen, maar dat is maar een deeltje van het verhaal. De bank die de betaalrekening beheert weet alles. Zowel wat er in de supermarkt wordt gekocht, maar ook hoeveel gas en licht er wordt verbruikt, waar iemand is verzekerd, hoeveel verkeersboetes iemand ooit heeft gekregen en wie zijn tandarts is. Dat is gevoelige informatie waarmee zorgvuldig moet worden omgesprongen. Dat koppelen aan commerciële transacties is glad ijs.

Reden 2: Hoe vrijblijvend is dit in de toekomst?
De tweede reden om niet mee te doen is dat de bank nu predikt zorgvuldig om te gaan met de gegevens, maar hiermee wel aantoont de grenzen te willen opzoeken van wat er privacytechnisch mogelijk is. Hoever gaan ze daarmee in de toekomst, en wat als ze worden overgenomen door een andere bank? Nu is deelname nog vrijwillig, maar als dit programma een succes wordt, gaat de vrijblijvendheid ervan op den duur wel verloren. Vergelijkbaar met de bonuskaart van de Albert Heijn: de supermarktketen doet er veel aan om het gebruik van de bonuskaart te stimuleren. Albert Heijn wijst er wel op dat het ook mogelijk is om gebruik te maken van de bonuskaart zonder daarbij  persoonsgegevens prijs te geven.

Reden 3: Uw persoonsgegevens zijn geld waard
De derde reden om zo snel mogelijk afstand te willen nemen van dit initiatief is dat persoonsgegevens een bepaalde waarde vertegenwoordigen. Uw gegevens van betalingsverkeer zijn geld waard. ING is van plan deze gegevens te analyseren en commercieel te verhandelen, maar de eigenaar van de gegevens ziet daar niets voor terug. Behalve dan een paar aanbiedingen waar hij misschien helemaal niet op zit te wachten.

Reden 4: Niet alle adverteerders zijn onschuldig
De vierde reden om dit initiatief in de kiem te smoren is dat het in het voorbeeld van de ING over relatief onschuldige tuincentra gaat, maar dat de mogelijkheden legio zijn. Mensen die regelmatig betalingen doen bij de sigarenman, krijgen van de zorgverzekeraar een aanbieding met extra uitgebreide zorgpakketten voor kankerpatiënten, een snelheidsbegrenzer die wordt aangeboden aan iemand die meer dan drie snelheidsovertredingen beging, een advertentie van de AA bij iemand die boete kreeg voor een te hoog promillage?

Reden 5: Big Brother en de veiligheidsdiensten
De vijfde reden om hier niets mee te maken willen hebben, is dat een bank die de mogelijkheden van Big Data en de wetten van de privacy verkent, eigenlijk best griezelig is. Nu gaat het nog over 'speciale aanbiedingen', maar voor overheden is deze data ook flink geld waard. Nog sterker: de ING is in handen van de overheid. En de NSA kijkt met u mee op plaatsen waar u dat niet verwacht, en nu ook via de ING? Natuurlijk hebben we met zijn allen 'niets te verbergen', maar als u toevallig net 15 flessen chloor heeft gekocht om uw terras een flink te schrobben en ook nog in de de schilderswijk woont heeft u best wat uit te leggen aan binnenlandse veiligheidsdienst. Deze ontwikkeling kan best eens de kans zijn voor Big Brother om uit de achtertuin te komen en aan te bellen bij de voordeur.

Integriteit
De ING benadrukt dat de klantgegevens niet het pand zullen verlaten en dat alleen klanten kunnen meedoen die expliciet toestemming hebben gegeven. Op de site van de ING is ook te lezen wat de doelstellingen van de bank zijn bij het gebruik van Big Data (in volgorde van belang):

1. Verbeteren van de dienstverlening aan onze klanten
2. Bestrijden van fraude
3. Operationele processen verbeteren
4. Verminderen van risico's (zoals bijvoorbeeld het beheersen van achterstanden in betalingen)
5. Creëren van commerciële kansen

Juist voor bedrijven en instellingen die over zoveel gevoelige informatie van hun klanten beschikken, geldt dat ze daar zorgvuldig mee moeten omgaan.

Overspeelt ING met deze ontwikkeling niet zijn hand? Het lijkt erop dat doelstelling 5: het creëren van commerciële kansen, toch belangrijker is geacht dan doelstelling 1: het verbeteren van dienstverlening aan onze klanten. En het is niet onrealistisch dat dit initiatief daarom opblaast in het gezicht van de bank en dat juist het tegenovergestelde van doelstelling 1 wordt bewerkstelligt.

Deel dit artikel