Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

1997 was een rampzalig jaar voor De Schelde

Home

Van een onzer verslaggeefsters VLISSINGEN - De Koninklijke Schelde Groep in Vlissingen heeft een rampzalig jaar achter de rug. Nog nooit eerder in zijn 122-jarig bestaan boekte het concern zo'n slecht resultaat. Deels is dat te wijten aan eigen 'stomme blunders', aldus bestuursvoorzitter R. van den Heuvel in zijn nieuwjaarstoespraak.

Het verlies over 1997 beloopt enkele tientallen miljoenen guldens. De positie van de Schelde (scheepsbouw, ketelbouw en productie van apparaten en onderhoudswerk voor de chemische industrie) is zorgelijk, maar het voortbestaan is nog niet in gevaar, meent Van den Heuvel. Het geld is op, maar er is geen sprake van bankschulden. Als de in gang gezette veranderingen goed uitpakken, moet er dit jaar weer tien tot dertien miljoen gulden winst kunnen worden gemaakt.

Van den Heuvel liet doorschemeren dat bij tegenvallende resultaten zijn eigen geloofwaardigheid ook in het geding komt. “Ik ben hier gekomen om de Schelde Groep voorbij het jaar 2000 te helpen. Dat blijf ik als mijn taak zien. Maar dan zal 1998 toch echt winstgevend moeten worden, want anders verlies ik mijn gezicht.”

Amfibisch

De grootste verliespost is de bouw van een amfibisch transportschip voor de marine, waarop 40 miljoen gulden moet worden toegelegd. Ook het zware-ladingschip voor Mammoet Shipping levert een fors verlies op, van vijf tot acht miljoen gulden. De sector systemen is door het wegvallen van de ketelmarkt (voor elektriciteitscentrales en vuilverbranders) eveneens een zorgenkind. Inmiddels zijn daar bij een reorganisatie 300 mensen ontslagen.

Wat volgens Van den Heuvel ook in het nadeel van de Schelde werkt, is dat het nog steeds het imago heeft van een staatsbedrijf. De staat heeft 90 procent van de aandelen, de provincie Zeeland 10 procent.

Voor het komende jaar ziet de voorzitter lichtpuntjes. De orderportefeuilles van de verschillende sectoren zijn goed gevuld. De afdeling scheepsnieuwbouw kreeg op oudejaarsdag nog een opdracht voor de bouw van een vrachtschip en tanker voor een Nederlandse rederij.

Deel dit artikel