Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

100 miljoen voor onlinesupermarkt Picnic om landelijk te bezorgen

Home

Johan van Heerde

Een medewerker van online supermarkt Picnic bezorgt boodschappen bij een klant. © ANP

Vier Nederlandse familiefondsen investeren in Picnic. De onlinesupermarkt wil in het hele land boodschappen gaan bezorgen.

Door heel Nederland rijden in de toekomst witte bezorgwagentjes beladen met mandjes vol boodschappen. Als het aan Picnic ligt tenminste. De online-supermarkt maakte gisteren bekend dat het met een -kapitaalinjectie van 100 miljoen euro wil doorgroeien naar een landelijke bezorgservice. Op termijn levert de uitbreiding volgens Picnic tienduizend nieuwe banen op.

Lees verder na de advertentie

Het geld voor de start-up komt van vier familiefondsen: NPM Capital, van de familie Fentener van Vlissingen, Hoyberg, de Hoge Dennen (Kruidvat) en Finci, bekend van Boni. De laatstgenoemde supermarktketen werkt al langer samen met Picnic. Met de investering bedingen de fondsen een minderheidsbelang in de internetsupermarkt.

Infrastructuur 

“De investering wordt gebruikt om onze landelijke infrastructuur verder uit te breiden”, zegt medeoprichter Michiel Muller. “Dit gaat in stappen: ieder jaar verwachten we in tien tot vijftien steden met onze dienst te starten. Dit betekent dat er geld nodig is voor nieuwe distributiecentra, hubs (verdeelpunten), elektrische bezorgwagentjes en nieuw personeel.” 

Momenteel is Picnic actief in onder meer Amersfoort, Utrecht en Almere en het bedrijf kondigde eerder aan te starten in Delft, Leidschendam, Voorburg, Ede en een stel andere gemeenten. “We richten ons vooralsnog op stedelijke gebieden. Onze elektrische auto’s hebben een kleine actieradius, rondjes over het platteland zijn dan te ver”, vertelt de medeoprichter.

Op termijn levert de uitbreiding volgens Picnic tienduizend nieuwe banen op

Volgens Muller is er een grote slag te slaan wat betreft de digitalisering van de supermarktbranche. “Dit is de enige online-markt die achterblijft, vergeleken met bijvoorbeeld mode.” Muller wijt de achterstand aan het feit dat bezorging door andere supermarkten niet gratis is. “Maak het gratis en het verschil tussen zelf kopen en bezorgen is weg. Naar de stad gaan om bijvoorbeeld kleren te kopen is leuk, maar boodschappen doen is saai. Wij breken die markt open door gratis te bezorgen.”

Marktonderzoek van Multiscope wees uit dat één op de zes Nederlanders dit jaar bestelt bij een online-supermarkt. Daarbij is ah.nl verreweg de populairste plek voor Nederlanders om online hun boodschappen te doen met een aandeel van 60 procent. Jumbo groeit hard, terwijl Plus, Hoogvliet en Picnic op gepaste afstand volgen.

Het jonge Picnic ontpopt zich als een serieuze uitdager van de bekende grootgrutters. Volgens Muller groeit de omzet van de internetsupermarkt dit jaar van zo’n 30 miljoen euro naar 100 miljoen euro. In Amersfoort, de stad waar de start-up twee jaar geleden begon, is Picnic voor een groot deel verantwoordelijk voor de groei van de online-boodschappenmarkt naar 5 procent, zegt het bedrijf. Landelijk schommelt het marktaandeel van online-boodschappen tussen de 1,5 en 2 procent.

Efficiënter 

Dit jaar verwacht Picnic voor het eerst in zwarte cijfers te schrijven. Dit terwijl de online-diensten van bijvoorbeeld Albert Heijn en Plus verlies draaien. Opvallend: bovengenoemde supermarkten rekenen bezorgkosten, Picnic niet. “Dit kan doordat wij geen kosten maken voor vastgoed of dure opslag van voorraden”, vertelde Muller eerder aan Trouw. Daarnaast bezorgt Picnic efficiënter volgens Muller. “De elektrische wagentjes van Picnic rijden rondjes, zoals bussen dat doen. Andere supermarkten bezorgen volgens het ‘taximodel’, waarbij ze kriskras door de stad rijden.”

Deel dit artikel

Op termijn levert de uitbreiding volgens Picnic tienduizend nieuwe banen op