Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

’Zes weken zomervakantie is te lang’

Home

Hanne Obbink

Vandaag beginnen in Noord-Nederland de schoolvakantie. Die duurt te lang, blijkt uit onderzoek, vooral voor kwetsbare leerlingen.

Lange schoolvakanties zijn slecht voor de onderwijsresultaten van leerlingen. Spreid de vakantieweken daarom beter over het jaar, met een kortere zomervakantie en meer weken vrij in de rest van het jaar. En zorg vooral dat leerlingen tijdens de vakantie blijven leren.

Dat zegt voorzitter Kete Kervezee van de PO-raad, de vereniging van schoolbesturen in het basisonderwijs. Van een vorige baan, als hoofd van de onderwijsinspectie, weet zij: met name kwetsbare leerlingen verliezen meer tijd dan die zes weken zomervakantie. „Het kost veel meer dan zes weken om weer in te halen wat er in de vakantie verloren gaat.”

Veel allochtone kinderen brengen hun vakanties door in het land van herkomst van hun ouders, zegt Kervezee, en spreken daarom zes weken lang geen woord Nederlands. „En als ze thuisblijven, in Amsterdam-West, kijken ze waarschijnlijk niet naar ’Sesamstraat’ – kijk maar naar alle schotels die daar hangen.”

Het gaat Kervezee niet alleen om allochtone kinderen. Voor achterstandsleerlingen geldt hetzelfde: zij hebben ’niet veel tijd te verliezen’. Daarom pleit Kervezee ervoor dat scholen, samen met gemeentes, zomeractiviteiten organiseren. Echt onderwijs hoeft niet, ook activiteiten op het gebied van cultuur of sport helpen al. „Ook daar leren kinderen van.”

’En waarom de zomervakantie niet inkorten?’, vraagt Kervezee zich af. „Die lange vakantie stamt uit de tijd dat boerenkinderen moesten helpen met hooien. Maar er wordt tegenwoordig in Amsterdam-West nog maar heel weinig gehooid, hoor.”

Kervezees pleidooi wordt ondersteund door wetenschappelijk onderzoek, met name uit de Verenigde Staten. Zo toonde Karl Alexander, hoogleraar sociologie aan de Johns Hopkins University, in recent onderzoek aan dat de schadelijke gevolgen van lange vakanties vooral kinderen uit lagere sociaal-economische milieus treffen.

Deze kinderen beginnen doorgaans met achterstand aan hun schooltijd. Gedurende het schooljaar lopen zij iets van die achterstand in, blijkt uit Alexanders onderzoek.

Kinderen uit welgestelde milieus worden tijdens de zomervakantie vaak op sleeptouw genomen door hun ouders: ze bezoeken musea en dierentuinen, hun ouders lezen ze voor. Daar steken ze veel van op, terwijl kinderen uit achterstandsmilieus wekenlang niets leren. Daardoor raken achterstandsleerlingen opnieuw – en veel verder – achterop.

Zulk Amerikaanse onderzoek is niet direct te vertalen naar de Nederlandse situatie, waarschuwt emeritus hoogleraar onderwijskunde Wim Meijnen, onder meer omdat de Amerikaanse zomervakantie langer duurt dan de Nederlandse.

Maar, voegt hij daaraan toe, het is algemeen bekend dat leerlingen na de vakantie lager scoren. „De beteren pakken het snel weer op, de zwakkeren kost dat veel meer tijd. Als een school veel moeite doet om een leerling op een bepaald niveau te krijgen, is het heel zuur om na de vakantie weer opnieuw te moeten beginnen.”

Lees verder na de advertentie
Leerlingen van basisschool De Wierde in Adorp (Groningen) vieren hun laatste schooldag met een waterballet. Tip van de juf aan hun ouders: blijf lezen met de kinderen. (FOTO REYER BOXEM) © reyer boxem

Deel dit artikel