Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

'Zelfs mijn nichtje van 15 snapt een longread'

Home

KIM PEDDEMORS

Wie de beginzinnen van 'Turtle 1: De auto uit Afrika' leest, denkt aan een boek te zijn begonnen, met personages en een plot. Maar Turtle 1 is een zogeheten longread van de hand van auteur Tijs van den Boomen. Het is een journalistieke novelle van zo'n tienduizend woorden, die alleen als e-book gelezen kan worden, of in een app met aanvullende informatie, foto's, video en audio.

Tijs van den Boomen heeft zijn eerste longread voor digitale uitgeverij Fosfor geschreven. Fosfor geeft sinds februari 2013 journalistieke boeken die niet meer verkrijgbaar zijn, uit als e-book.

"En nu dus deze longreads", zegt Jeroen van Bergeijk, medeoprichter van Fosfor. "Een nieuw fenomeen in Nederland, maar immens populair in Amerika. We hopen dat het hier ook succes zal hebben."

De longreads zijn via de website en de grote internetboekwinkels te downloaden voor euro2,99. De uitgeverij werkt met een businessmodel waarbij de auteur de helft krijgt van elke download.

Maar levert dat genoeg op? Voor Tijs van den Boomen tot nu toe niet. "Het is natuurlijk zo dat ik nu subsidie heb gekregen, dus was het financieel voor mij mogelijk. Maar het is een vraagteken voor iedereen of de longreads ook succes zullen hebben en geld gaan opleveren."

Met een subsidie van het Stimuleringsfonds voor de Pers onderzoekt de digitale uitgeverij Fosfor de behoefte onder lezers aan longreads.

De komende maanden verschijnen in totaal zes longreads, waaronder 'De man die naar Mars wilde' van schrijver Joris van Casteren. Ook de volgende titels zijn nu nog uitsluitend als e-book te lezen of als iPad-app. Een app voor Android volgt later.

Ook voor uitgever Jeroen van Bergeijk is het afwachten of de longreads zullen aanslaan: "De subsidie die we hebben ontvangen, willen we gebruiken om te bewijzen dat er een markt voor is. Daarna bekijken we of het businessmodel ook daadwerkelijk op die manier wat oplevert en of de prijzen dan zullen veranderen."

Fosfor trekt ervaren auteurs aan maar wil ook jonge auteurs een kans geven. Om nieuw talent aan te trekken schreef de uitgeverij een longread pitch-wedstrijd uit.

Schrijver Tijs van den Boomen is enthousiast over het genre. "De lengte van de longread vond ik echt super. Ik kon een spanningsboog scheppen, meerdere personages opvoeren. Doordat het multimediaal is, hebben we bij elk personage een korte biografie gemaakt waar lezers op kunnen klikken als ze kwijt zijn wie ook alweer wie is."

Het formaat geeft de auteur kortom de ruimte, vindt Van den Boomen. "Een longread is een complexer verhaal. Maar doordat het multimediaal is, is het voor iedere lezer begrijpelijk. Zelfs voor mijn nichtje van 15."



Het e-mailadres bij dit profiel is nog niet bevestigd. Een link om te bevestigen kunt u vinden in uw inbox.
Bent u de link kwijt? Vraag hier een nieuwe aan.

Wachtwoord is niet correct

tonen

Wachtwoord komt niet overeen

tonen

U moet akkoord gaan met de gebruiksvoorwaarden


Deel dit artikel

Advertentie