Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

'Zakenbank Goldman Sachs minacht klant en heeft giftige cultuur'

Home

Marco Visser

Het artikel in The New York Times
Update

Bankmanagers die neerkijken op klanten, hen 'muppets' noemen en proberen hen zoveel mogelijk geld af te persen. En dat alles om er zelf beter van te worden. Alle vooroordelen over banken en bankiers komen voor in de ongewone ontslagbrief die een ex-valutahandelaar van Goldman Sachs gisteren in The New York Times plaatste.

Greg Smith wilde niet langer bij de grootste zakenbank ter wereld werken. De cultuur van de bank was hem te 'giftig en destructief'. "Ik word ziek van de harteloze manier waarop mensen praten over het belazeren van klanten", schrijft Smith. "De laatste twaalf maanden zag ik hoe vijf verschillende bestuurders hun klanten 'muppets' noemden, soms in interne e-mails. De meest gestelde vraag van jonge analisten over derivaten is tegenwoordig hoeveel geld we aan de klant hebben verdiend".

Wie hogerop wil in het bedrijf, moet volgens Smith klanten overhalen te 'investeren in aandelen of andere financiele producten waar GS van af wil vanwege de slechte winstverwachtingen'.

De getuigenissen van Smith leiden tot veel beroering, zowel in de Verenigde Staten als in Europa. Twee Britse politici spraken al hun afschuw uit over de vermeende praktijken binnen de bank. "In de City weten we allemaal dat Goldman eerst zichzelf helpt en daarna hun klanten - hier is het bewijs", zegt Matthew Oakeshott van de Liberal Democrats. Hij voegt daar aan toe dat mensen in Griekenland en de rest van de eurozone de prijs betalen. 

Goldman Sachs laat weten zich niet in het beeld van de publieke ontslagbrief te herkennen. "Ons succes gaat hand in hand met het succes van onze klanten. Deze fundamentele waarheid ligt ten grondslag aan hoe wij ons gedragen." Nu heeft Goldman al eerder bewezen vrome woorden niet te schuwen. Kort nadat de bank in 2009 miljarden aan overheidssteun ontving omdat zij in ernstige problemen kwam vanwege rommelhypotheken, zei topman Lloyd Blankfein dat hij slechts 'God's werk uitvoerde'. 'Shitty deals' verkopen aan klanten behoorde ook tot God's werk, zo bleek twee jaar later uit interne e-mails. 

Nu is het gevaarlijk de reputatie van een complete bank op te hangen aan bekentenissen van een oud-medewerker. Zeker omdat Smith 'nooit meer dan 750.000 dollar per jaar verdiende en dus niet weet waar hij over praat,' zoals Fox-correspondent Charlie Gasparino een bron op Twitter citeerde.  Ook zouden 'bronnen' hebben gemeld dat Smith ontevreden was over zijn bonus en daarom uit revanchegevoelens de bank een hak wilde zetten.

In het geval van GS is het te makkelijk de brief van Smith af te doen als de mening van een eenling. In 2010 moest het bedrijf nog voor de rechter verschijnen omdat het samen met een hedge fund de eigen klanten uitmolk. Dat de cultuur binnen Goldman Sachs stinkt, was dus al bekend. Nieuw aan deze kwestie is dat iemand de moed heeft de 'omerta' te verbreken en de kritiek van binnenuit komt.

Deel dit artikel