Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

'Wetenschap moet factchecker zijn voor de politiek'

Home

Bram Vermeer

Jassen aan de kapstok van een basisschool in Dordrecht. Over de grootte van klassen bestaan veel misverstanden © ANP

'De Kamer is geen wetenschappelijk instituut, waar je met elkaar als geleerden tot een berekende en vastgestelde oplossing komt', stelt kandidaat-Kamerlid voor D66 Paul van Meenen. Desondanks noemt hij het 'verontrustend' als hij de uitslag bekijkt van een test die zijn wetenschappelijke inzichten toetst. 'Ik kom er matig uit. Ik beschouw mezelf goed geïnformeerd, maar ik zit er regelmatig volledig naast.'

Van Meenen zei dit over Kiezen met Kennis, een initiatief waarbij wetenschappers de beloften en plannen van politieke partijen analyseren. Bij de online test van Kiezen met Kennis scoorde hij precies gemiddeld.

Bij onderwijs - zijn toekomstige portefeuille - scoort hij wel goed. Als een van de weinigen kruist hij "weerlegd" aan bij de stelling dat kleinere klassen het onderwijs verbeteren. 'We weten onderhand dat dit niet werkt.'

Van Meenen weet dat inderdaad, maar veel andere partijen bepleiten wèl kleinere klassen. Veel bezoekers aan Kiezen met kennis vinden verkleinen van klassen ook een goed idee. 'De politiek heeft dat idee versterkt door enorm te toeteren op het moment dat er iets gedaan werd aan de klassegrootte. Maar ik heb lang genoeg in het onderwijs gewerkt om te zien dat dat niet werkt. Je ziet alleen effect als je de klassen extreem klein maakt met bijvoorbeeld vijf leerlingen. Het is goed dat dit ook wetenschappelijk is vastgesteld. Als je de kwaliteit wilt verbeteren, kun je veel beter in de docent investeren.' Maar wat als je een referendum over deze zaak zou organiseren? 'Het is eenvoudig om roepen dat het allemaal verschrikkelijk is in het onderwijs. Je moet misschien ook niet overal een referendum over houden.'

Draagvlak
Emoties spelen volgens hem altijd mee, ook in de Tweede Kamer. 'De Kamer is geen wetenschappelijk instituut, waar je met elkaar als geleerden tot een berekende en vastgestelde oplossing komt. Het maatschappelijk gevoel moet ook de ruimte krijgen. Maar dat is doorgeslagen. Iedereen roept maar wat tegen elkaar. Voor het draagvlak van besluiten is het goed als je kunt laten zien dat ze ook door onderzoek bevestigd worden'.

Van Meenen kritiseert Den Haag ook om de manier waarop met cijfers wordt omgegaan. 'De politiek houdt zich vast aan getallen, aan meetbaarheid. Als wiskundige heb ik niets tegen cijfers, maar je moet wel de grenzen van de meetbaarheid in het oog houden. Dat mis ik in de politiek volledig. Het is cijferfetisjisme van mensen die geen betekenis aan cijfers kunnen geven.' Als voorbeeld noemt hij de normen in het onderwijs. 'Als het schoolonderzoek meer dan een halve punt afwijkt van het centraal schriftelijk is het fout, daarboven is het goed. Daaraan wordt een enorme waarde toegekend. Het is een absoluut oordeel. Maar de examens gaan vaak over heel andere onderwerpen. Dat moet je ook bedenken, als je de cijfers vergelijkt.'

Factcheck
Wetenschappers kunnen helpen om getallen en feiten op hun waarde te schatten, denkt Van Meenen. 'Deze campagne nodigt erg uit om een doorlopende factchecker te hebben. Het zou mooi zijn als de wetenschap dat kan organiseren onder de hoede van een gezaghebbend instituut. Het zou enorm helpen als wetenschappers elke keer laten weten of iets bevestigd is of weerlegd. Dat is een mooie taak voor de KNAW of Kennislink.'

Ook het idee van de KNAW om bij elke besluitvorming in Den Haag een prominente wetenschapper te laten aanzitten, noemt hij 'uitstekend'. 'Dat gebeurt veel te weinig. Politici hebben dat nodig. Dat blijkt wel uit mijn score voor Kiezen met kennis. Ik hoop dat er een vorm wordt gevonden om dit voort te zetten, om steeds opnieuw te laten weten hoe de stand van zaken bij actuele onderwerpen is.'

Kiezen met Kennis is een initiatief van Newswhyre en wordt ondersteund door Kennislink en het Fonds Bijzondere Journalistieke Projecten. Ga voor de Kiezen met Kennis quiz naar www.kennislink.nl/kiezen.

Deel dit artikel