Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

'Weg met de duurzaamheidselite!'

Home

Redactie internet

Anne Walraven © Futurefuel.nu

Volgende week woensdag maakt Trouw bekend wie dit jaar de Duurzame 100 aanvoert en dus de meest invloedrijke duurzame Nederlander is. De winnaar mag het komende jaar weer zo veel mogelijk duurzame invloed uitoefenen, maar wat zijn nu de punten die de meeste aandacht verdienen?

We vroegen het Anne Walraven (@futurefuelnu), van FutureFuel en één van de initiatiefnemers van de Duurzame Jonge 100, waarbij duurzame koplopers en jonge mensen hun favoriete jonge rolmodellen van de toekomst kiezen. "Het is géén verkiezing" benadrukt Walraven. "Ranking past niet zo bij de jonge generatie."

De 3 tips van Anne Walraven:

1. Verbind je met een jonge generatie duurzame koplopers

"Maak ruimte voor een jonge generatie duurzame koplopers. Jonge mensen hebben de nieuwe manieren van denken en doen die we nodig hebben op deze planeet vaak al van nature. Zij zien verbindingen, durven te delen en te co-creëren. Ze werken samen aan maatschappelijke doelen gewoon omdat het cool en belangrijk is. Zij experimenteren met een nieuwe economie, en durven kansen te pakken. Waar velen van de oudere generatie blijven hangen in doemdenken en navelstaren is er een enorme beweging van jonge mensen die allang aan de slag zijn gegaan. Die niet de Dam bezetten om te vragen om verandering, maar liever zelf de handen ineen slaan. Dit zie je terug in de enorme hoeveelheid nieuwe innovatieve bedrijfjes en initiatieven van jonge mensen, zoals het maken van elektriciteit uit plantengroei, insecten en algen als nieuwe voedingsmiddelen, sieraden uit oude fietsen, of een initiatief als bijvoorbeeld Floow2, een platform voor het delen en verhuren van bedrijfsmaterieel. Een nieuwe economie is al zichtbaar in het werk en de visies van vele jonge mensen, en zij zijn dan ook cruciaal om de transitie te maken naar een duurzamer Nederland."

2. Weg met het idee van de duurzaamheidselite!

"Veel (jonge) mensen hebben het gevoel dat ze eerst een groot netwerk, een hoge positie of veel ervaring moeten hebben voordat ze aan de slag kunnen gaan in duurzaamheid. Dat ze zich een weg naar binnen moeten zien te borrelen bij de Nederlandse duurzaamheidselite via leiderschapclubjes en denktanken. Wereldwijd is er echter een onderstroom van 'gewone mensen die buitengewone dingen doen', zoals Thomas Friedman zo mooi zei in een FutureFuel interview en daar komt een groot deel van de werkelijke verandering die we nu nodig hebben vandaan. Laten we de Nederlandse duurzaamheidswereld dus voor eens en voor altijd openbreken en erkennen hoe ontzettend veel er al gebeurt. De meest gestelde vraag op duurzaamheidsbijeenkomsten is nu nog te vaak: 'Wij zijn nu wel bewust bezig met elkaar, maar de 80 procent van de Nederlanders daarbuiten is dat nog lang niet.' Zullen we die oogkleppen het raam uitgooien en die elitaire houding voor eens en voor altijd laten varen?"

3. Nederland draait in kringetjes, er is behoefte aan een visie

"Nederland mist een visie, een droom over waar we heen willen met ons land. In mijn TEDx talk van a.s. vrijdag vertel ik waarom we moeten stoppen met luisteren naar 'environmentalists', vrij vertaald als milieu- en duurzaamheidsmensen. In Nederland (en de wereld) draait men nog te veel in kringetjes, met name in duurzaamheidsland. De jonge generatie heeft de behoefte om samen met de oudere generaties een visie en een droom te creëren voor een nieuw Nederland waarin een klimaat heerst van innovatie en kansen grijpen."

Het is nog tot 10 oktober mogelijk om jonge duurzame koplopers te nomineren voor de jeugdige tegenhanger van de Trouw Duurzame 100.

Woensdag 9 oktober maakt Trouw bekend wie de meest invloedrijke duurzame Nederlander is. #D100

Wilt u de reacties op dit artikel lezen? Registreer u hier voor een proefperiode van twee maanden.

Het plaatsen van reacties is voorbehouden aan de betalende abonnees van Trouw. Kijk hier voor een overzicht van onze abonnementen.

Het bekijken en plaatsen van reacties is voorbehouden aan onze betalende abonnees. Kijk hier voor een overzicht van onze abonnementen.

Als betalend abonnee kunt u een reactie plaatsen op dit artikel. Deze is alleen zichtbaar voor andere (proef)abonnees.

Om uw reactie te kunnen plaatsen, hebben we uw naam nodig. Ga naar Mijn profiel


Wilt u dit artikel verder lezen?

Maak vrijblijvend een profiel aan en krijg gratis 2 maanden toegang.

Het e-mailadres bij dit profiel is nog niet bevestigd. Een link om te bevestigen kun je vinden in je inbox.
Ben je de link kwijt? Vraag hier een nieuwe aan.

Ongeldig e-mailadres

Wachtwoord is niet correct

tonen

Wachtwoord komt niet overeen

tonen

U moet akkoord gaan met de gebruiksvoorwaarden


Wij gaan vertrouwelijk om met uw gegevens. Lees onze privacy statement.

Deel dit artikel

Advertentie