Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

'We wilden hoe dan ook bij een goede club terechtkomen' De Sponsor

Home

MATTY VERKAMMAN

Internationaal telt het Nederlandse topvoetbal mee. Als paddestoelen rijzen de hypermoderne stadions uit de grond. De afstand tussen de top twee en de rest van het deelnemersveld is weliswaar te groot geworden, maar waar is ook dat in dit land in doorsnee heel aardig aanvallend wordt gevoetbald. Deze week in Trouw een serie van zes voetbalverhalen over uiteenlopende thema's rond de populairste tak van sport.

Sparta? Jawel, Sparta. “Die club heeft toch ook een goede uitstraling”, zegt Wim van Soest, Kappa's directeur Nederland. “Het is heel simpel. Ajax heeft het contract met kledingsponsor Umbro net met vier jaar verlengd. Ajax is een keurige club die geen enkel ander merk tussen zo'n verbintenis laat komen. Dat zal ongetwijfeld wel zijn geprobeerd. Vooral Nike is typisch Amerikaans, dus brutaal, bezig. Ik heb ze gezien hoor, de faxen van Nike aan Juventus. Kappa betaalt per jaar tien miljoen gulden aan Juventus. Nike wilde dat contract domweg afkopen van Kappa. Men ondertekende de fax met Just do it!. Maar Juventus, dat is zo'n belangrijke club voor Kappa. Belangrijker nog dan Barcelona, dat dan ook minder krijgt dan Juventus. Een onderzoek heeft uitgewezen dat Juventus de club met de grootste uitstraling is. Ajax volgt trouwens direct als nummer twee.”

Toen Johan Cruijff er nog de technisch directeur was, werd Ajax dus gekleed door Kappa. Wim van Soest: “Cruijff achtervolgt ons een beetje. Overal waar hij werkt, eist hij zijn eigen kledingmerk te mogen dragen. Bij Ajax hadden we daar best moeite mee, want Cruijff is nu eenmaal altijd de meest geïnterviewde man. Vervolgens sluit Kappa met Barcelona een contract en daar komt Cruijff alweer in zijn eigen merk jaren werken. Nog even en Johan begint straks ook nog bij Sparta . . .”

Sparta. “Ik ben van oorsprong Rotterdammer en een aanhanger van Feyenoord, maar Sparta heeft ook echt iets. Toen Sparta vorig seizoen die bekerwedstrijd van Feyenoord won, was iedereen enorm enthousiast.” Toen al stond vast dat Kappa zich als kledingsponsor op deze club zou gaan richten. En dat niet eens als hoofdsponsor, want dat is de Goudse Verzekering. Wel liet het kleding- en sinds kort ook sport- en voetbalschoenenmerk zich direct van een verrassende kant zien. Allerlei topclubs aasden op spits Dennis de Nooijer. Dankzij Kappa ging deze aanvaller echter niet naar Real Madrid, Ajax of Feyenoord, maar verlengde hij zijn verblijf op Spangen met nog eens vier jaar. Dit tot verbijstering van bijvoorbeeld Feyenoord-voorzitter Jorien van den Herik en de huidige Ajacieden (en ex-Spartanen) Louis van Gaal en Danny Blind. Toen Van den Herik met Dennis de Nooijer om de onderhandelingstafel zat en hoorde wat Sparta en Kappa hem voor de komende vier jaar in het vooruitzicht hadden gesteld, stamelde de anders nooit om woorden verlegen zittende Van den Herik: “Ja, maar luister eens even Dennis, dit betekent dus dat je dan per jaar meer verdient dan Ronald Koeman bij ons!” Zo is het precies. Sparta, waar een speler tot voor kort met een salaris van een ton al een grootverdiener was, heeft thans een voetballer in dienst die via een één-tweetje met een co-sponsor per seizoen waarschijnlijk boven de één miljoen gulden uitkomt. Dennis' tweelingbroer Gérard komt op vergelijkbare basis waarschijnlijk uit op de helft van dat totaalbedrag.

Dat Kappa zo ver gaat, heeft te maken met de explosief stijgende belangstelling voor het voetbal. Wim van Soest: “Tien jaar geleden was de uitstraling van het voetbal nauwelijks positief te noemen. Als merk had je zelfs in zekere zin te maken met een negatief imago van deze sport. Nu wil iedereen vooraan staan. Als groot merk richt je je dan in eerste instantie op de drie topclubs. Daar lag een probleem, want PSV heeft zich verbonden aan Nike, Feyenoord aan Adidas en Ajax aan Umbro. We wilden hoe dan ook bij een goede club terechtkomen. Na een bloeiperiode in de jaren tachtig, ging het vervolgens minder met Kappa. Nu is het bedrijf voor veertig procent in handen gekomen van Benetton, ook veertig procent zit in Italië bij Marco Boglione. Het bedrijf groeit momenteel weer enorm. Kappa gaat nu zelfs de Amerikaanse markt op. Het is in deze branche een keiharde concurrentiestrijd, waar op marketing- en reclamegebied enorme bedragen worden uitgegeven. Nike geeft tientallen miljoenen guldens uit aan individuele sportmensen. Natuurlijk worden die bedragen uiteindelijk betaald door de consument. Dat zijn heel simpele rekensommen hoor, een paar voetbalschoenen wordt via die miljoenen voor een ster gewoon een tientje duurder.”

Dat ook Kappa in deze geldsmijterij meedoet, komt Sparta, maar vooral de gebroeders De Nooijer van pas. Van Soest: “Toen de topclubs nog aan Dennis trokken, wist ik allang dat hij gewoon bij Sparta zou blijven. Tot op het laatste moment probeerden Louis van Gaal en Danny Blind hem door de telefoon over te halen om naar Ajax te gaan. Voor ons zijn Dennis en Gérard ook als tweeling interessant. Ons logo bestaat uit een mannetje en een vrouwtje, die tegen elkaar aan zitten. Je kunt het ook als een tweeling zien. Dennis en Gérard zien er goed uit, ze hebben een goede en vriendelijke uitstraling. Als ze meegaan naar een winkel, wemelt het altijd van de meisjes.”

De vraag is wel of Kappa Sparta op de langere termijn in staat zal stellen het toptalent te behouden. Wat gebeurt er als Dennis de Nooijer blijft scoren en Ajax of Feyenoord alsnog een afkoopsom-transfer doorzet ? Van Soest: “Dat zou kunnen. Voor ons verandert er dan minder dan voor Sparta. In dat geval blijft ons contract met Dennis gewoon doorlopen. Ik ken het contract van Dennis en Gérard met Sparta ook niet, ik ken alleen het contract dat ze met ons hebben.”

Waar bijvoorbeeld Vitesse-voorzitter Karel Aalbers van de daken blijft roepen dat hij ooit een wig wil drijven tussen de traditionele topcubs in dit land, koestert Kappa de wens van internationaal voetbal voor Sparta. “Als Sparta internationaal gaat spelen en op de televisie kommt, zal er ongetwijfeld ook van ons moederbedrijf in Italië extra geld loskomen.” Hierop vooruitlopend heeft Kappa Sparta en Barcelona bij elkaar aan tafel gebracht. Op korte termijn zouden de talenten van de Catalaanse megaclub die nog net niet goed genoeg zijn voor het eerste elftal, ervaring moeten opdoen bij Sparta. Voor een club die doorgaans voor slechts enkele duizenden toeschouwers speelt lijkt zo'n samenwerkingsverband op het eerste gezicht nogal utopisch. Maar Wim van Soest benadrukt dat het om een serieus voornemen gaat. “Barcelona heeft enthousiast op het plan gereageerd. Voor Sparta is het natuurlijk prachtig: enkele jonge Spaanse topvoetballers een maand of acht in de selectie hebben, spelers die qua salaris niet op de begroting van Sparta zullen drukken.”

Deel dit artikel