Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

'Vuurwerkramp is schuld van inbrekers'

Home

enschede – De vuurwerkramp in Enschede in 2000 is mogelijk veroorzaakt door een mislukte inbraak bij SE Fireworks.

De politie heeft tijdens onderzoek in 2005 en 2006 bewijs gevonden dat tenminste een van de opslagplaatsen van het bedrijf was opengebroken. Bij die diefstal zou door ondeskundig handelen van de inbrekers het eerste vlammetje kunnen zijn ontstaan dat leidde tot het ongeluk.

Dit blijkt uit een reconstructie van onderzoeker Bas van den Heuvel van bureau MSNP, waarover dagblad TC Tubantia gisteren berichtte. De forensisch adviseur hielp de politie eerder onder meer bij het onderzoek naar de Schipholbrand. Hij presenteerde de reconstructie op persoonlijke titel tijdens een bijeenkomst van slachtoffers van de vuurwerkramp, maandagavond in Enschede.

Het verhaal van Van den Heuvel staat haaks op de theorie die RTV Oost in mei presenteerde. De regionale omroep stelde toen dat getuigenverklaringen uitwezen dat de ramp het gevolg was van een bedrijfsongeval.

De slachtoffers en nabestaanden van de vuurwerkramp hebben naar aanleiding van het nieuwe onderzoek een klacht ingediend bij de Raad voor de Journalistiek tegen de regionale omroep, heeft oud-voorzitter Albert Vasse van de voormalige Belangenvereniging Slachtoffers Vuurwerkramp Enschede gemeld. De slachtoffers verwijten RTV Oost in een reeks programma’s over de ramp die in mei werd uitgezonden „feitelijke onjuistheden, onzorgvuldige journalistiek en het dienen van individuele particuliere belangen”, zo stelt Vasse.

„RTV Oost is enorm onzorgvuldig omgesprongen met het feitenmateriaal en heeft de hele uitzending ingericht naar het verhaal van SE Fireworks in het bijzonder en de vuurwerkbranche in het algemeen”, aldus de voormalig voorzitter.

Vasse zegt zijn klacht voor de raad met talloze feitelijke fouten in de programma’s van de zender te kunnen onderbouwen. Volgens de nabestaanden hebben ze begin mei contact gezocht met de journalisten om ze te vragen hun uitzendingen aan te passen. De verslaggevers van RTV Oost hebben hen toen niet te woord willen staan, zegt Vasse. „De reeks programma’s heeft voor veel nieuwe onrust gezorgd bij zowel slachtoffers als nabestaanden.”

RTV Oost zegt verbaasd te zijn over de klacht.

Vasse richt zijn hoop op de presentatie van het uitgebreide nieuwe feitenonderzoek van de politie, dat eind augustus wordt verwacht. Bij de ramp kwamen 23 mensen om het leven. Bijna duizend mensen raakten gewond en de wijk Roombeek werd vrijwel geheel verwoest.

Deel dit artikel