Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

'Volgende week gaan we gewoon op zwart'

Home

Martine Borgdorff

De actiepetten en zwarte T-shirts met opdruk 'Wij zijn het zat' gaan gretig van hand tot hand. De medewerkers van het tv-programma 'Middageditie' maken zich op voor een actievergadering in Hilversum. De nieuwe cao moet er komen, de programmamakers zijn rijp voor de strijd. ,,Na zeven maanden werken, mag je in de zomer je hand ophouden voor de WW. Dat is toch godgeklaagd.''

Hilariteit alom als de bus op het afgesproken tijdstip niet voor de Amsterdamse studio naast Artis staat. Na een kwartier komt 'ie aanrijden. Een luxe touringcar met chauffeur, betaald door de FNV. Een derde van de redactie van 'Middageditie' stapt in, de rest 'heeft wat anders te doen'. De posters komen tevoorschijn en de touringcar verandert in een heuse actiebus.

,,Ik heb nog nooit actie gevoerd'', zegt verslaggever Marcel Ouddeken. ,,Je maakt reportages over de tuinbouw-cao, maar zelf op de barricades gaan is toch wat anders.'' Niettemin is de stemming onder de handvol medewerkers van 'Middageditie' uitgelaten. De bus gaat op weg naar Hilversum, waar de overige Vara-collega's wachten.

Onderweg worden opnamen gemaakt van het 'reisje'. ,,Die willen we vijf minuten lang in 'Middageditie' uitzenden. Maar de vakbond moet eerst bekijken of het mag'', vertelt bureauredacteur Karin Gertenaar. Vraag is ook of de eindredacteur het plan goedkeurt. ,,Als hij met ons meedoet, zeggen ze in Hilversum: 'doe die man maar weg'. Dan zou ik ook nee zeggen'', weet verslaggever Erik van den Broek.

,,Het is mooi dat we op deze actievergadering een volle bak hebben'', begint Luuk Voormeulen van FNV Kiem. ,,Dat kan niet alleen door de gratis drank komen.'' De Vara-kantine is afgeladen, het bier vloeit en de stemming onder de medewerkers is niet meer kapot te krijgen. Actie willen ze, harde actie. En die krijgen ze, belooft Voormeulen.

,,Als de werkgevers niet reageren, gaan we over tot hardere maatregelen. Dan gaat volgende week de hele publieke radio een paar uur uit de lucht.'' Enthousiast applaus uit de zaal. ,,De dag erna doen we dat nog eens, maar dan met de televisie. We gaan er volgende week iets moois van maken.'' Als de werkgevers niet willen luisteren, moet de zaak maar 'op zwart'. De vraag of iemand daar bezwaar tegen heeft, gaat verloren in opgewonden geroezemoes.

Een traditie van actievoeren voor een goede cao bestaat bij de omroepen niet. Hoewel de cao-onderhandelingen steevast uitlopen op een rituele patstelling tussen vakbonden en omroepbazen, is het voor het eerst in tien jaar tot daden gekomen. Sinds het maandag afgelopen ultimatum van de vakbonden, houden de omroepwerknemers prikacties. Inzet: hoger salaris, een betere salarisstructuur en een goede positie voor flexwerkers. Grijs testbeeld en een speciale radiospot doen het publiek kond van het cao-conflict. Beleefd vragen de omroepwerknemers om begrip, want een beetje onwennig is het nog wel.

In de Vara-kantine is de koudwatervrees er na drie dagen wel af. Terecht, vindt FNV'er Luuk Voormeulen. ,,De werkgevers overstelpen ons alleen maar met faxen. Ze melden dat ze bereid zijn te praten, maar wel op hún voorwaarden. En ze stellen de vakbonden aansprakelijk voor geleden schade. Maar luisteren naar hun werknemers, ho maar.''

De voor de vergadering opgetrommelde Vara-coryfee Felix Meurders spreekt er schande van. Zelf heeft de presentator geen last van de gammele omroep-cao: voor bekende gezichten wordt de geldkraan wel opengedraaid. ,,Ze zijn als de dood dat je naar RTL overstapt en dan gaat de markt werken, hè. Maar ik ben wel solidair met de mensen hier, net als Jack Spijkerman en Paul Witteman, trouwens.''

Solidair of niet, ook zonder bekende Nederlanders zijn de omroepwerknemers klaar voor de volgende ronde. Of het zover komt, is de vraag. Gisteravond lieten de omroepwerkgevers weten opnieuw met de bonden om de tafel te willen. ,,We zijn bereid het loonbod van 2,75 procent los te laten,'' aldus de werkgevers. Steffe Bak van CNV Media reageert vooralsnog terughoudend. ,,Het loonbod moet wel serieus zijn, van 2,75 naar 3,25 procent maakt voor ons weinig verschil.''

Trouw.nl is vernieuwd. Vanaf nu is onbeperkte toegang tot Trouw.nl alleen voor (proef)abonnees.


Wilt u dit artikel verder lezen?

Maak vrijblijvend een profiel aan en krijg gratis 2 maanden toegang.

Het e-mailadres bij dit profiel is nog niet bevestigd. Een link om te bevestigen kun je vinden in je inbox.
Ben je de link kwijt? Vraag hier een nieuwe aan.

Ongeldig e-mailadres

Wachtwoord is niet correct

tonen

Wachtwoord komt niet overeen

tonen

U moet akkoord gaan met de gebruiksvoorwaarden


Wij gaan vertrouwelijk om met uw gegevens. Lees onze privacy statement.

Deel dit artikel

Advertentie