Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

'Voedsel op kleur kiezen'

Home

Van onze redactie economie

DEN HAAG - Een lik pindakaas op je brood kan slechts 'bij uitzondering', evenals een glas Roosvicee. Die producten krijgen rood op het etiket, want zijn dikmakers. Een fruitbiscuitje bij de thee of een lepel sandwichspread op een toastje bij het ontbijt moet je 'bij voorkeur' nemen en krijgen daarom groen op het etiket.

Met deze stoplichtkleuren wil de Consumentenbond de consument een handje helpen met de keuze van verantwoorde voeding. Volgens de bond zijn de etiketten op voedingsmiddelen vaak nodeloos ingewikkeld en schreeuwen om verbetering. ,,De keuze voor gezonde voeding is daardoor heel lastig. Je moet zo ongeveer met een rekenmachine de supermarkt in om uit te rekenen of je niet te veel van iets neemt'', zegt een woordvoerster van de Consumentenbond. ,,Daarom moeten etiketten informatiever en toegankelijker. Wij roepen daarom voedingsproducenten op via de kleuren rood, geel en groen aan te geven of een product bij voorkeur of bij uitzondering gegeten zou moeten worden.'' Geel staat daarbij voor de 'middenweg'. ,,Je kunt zo in één oogopslag zien of je een gezond product koopt.''

De bond komt met het kleuren-idee nu blijkt dat consumenten steeds ongezonder eten. Doordat mensen ook steeds minder bewegen, neemt het daaruit voortvloeiende overgewicht langzamerhand epidemische vormen aan met alle gevolgen vandien voor de volksgezondheid.

De bond deed onderzoek naar 208 etiketten van voedingsmiddelen. Die werden beoordeeld op de vermelding van voedingswaarden.

Daarbij werden verscheidene productgroepen -brood en ontbijtgranen, groenten, fruit en vruchtensappen, melkproducten, vlees en vis, koek en gebak- ingedeeld in de drie categorieën 'bij voorkeur', 'middenweg' en 'bij uitzondering'. Dat zijn de categorieën die door het Voedingscentrum worden gehanteerd. De fabrikanten wordt gevraagd hun etiketten in de daarbij behorende kleuren rood, geel en groen te plaatsen.

Dr. Jaap Seidell, hoogleraar voeding en gezondheid aan de Vrije Universiteit en overgewichtexpert van de Wereldgezondheidsorganisatie, vindt de kleurenetiketten een 'goed idee'. ,,In Zweden is iets dergelijks al in de jaren negentig ingevoerd. Het leidt tot een betere keuze van de consument. Zijn gedrag verandert in de maatschappelijk gewenste richting. Of het ook tot vermindering van overgewicht leidt, moet nog worden onderzocht. Bij zwaarlijvige kinderen die in een kliniek werken aan hun overgewicht werkt het wel. Door die kleurenetiketten vallen ze af.''

Unilever, bekend van onder meer ijs, soepen, olijfolie, margarine en snacks, is tegen. ,,Het stigmatiseert producten. Er is bijna geen slechte voeding meer op de markt. Het gaat aan de ene kant om de mate waarin je iets eet en aan de andere kant om je energieverbruik. Die moeten in balans zijn'', aldus een woordvoerster.

Een woordvoerder van de VAI, de koepel van de Nederlandse voedingsmiddelenindustrie, noemt de actie van de Consumentenbond 'zeer ongelukkig'. ,,Alle betrokken partijen, ook de Consumentenbond, praten met de overheid over het probleem van overgewicht. Deze eenzijdige actie komt als een donderslag bij heldere hemel. Ik ben hier niet blij mee. Dit zet partijen tegenover elkaar in plaats van naast elkaar.''

Trouw.nl is vernieuwd. Vanaf nu is onbeperkte toegang tot Trouw.nl alleen voor (proef)abonnees.


Wilt u dit artikel verder lezen?

Maak vrijblijvend een profiel aan en krijg gratis 2 maanden toegang.

Het e-mailadres bij dit profiel is nog niet bevestigd. Een link om te bevestigen kun je vinden in je inbox.
Ben je de link kwijt? Vraag hier een nieuwe aan.

Ongeldig e-mailadres

Wachtwoord is niet correct

tonen

Wachtwoord komt niet overeen

tonen

U moet akkoord gaan met de gebruiksvoorwaarden


Wij gaan vertrouwelijk om met uw gegevens. Lees onze privacy statement.

Deel dit artikel

Advertentie