Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

'Verzekeraars vergoeden te weinig bij schade'

Home

Redactie

FOTO THINKSTOCK.

Wie schade heeft geleden en dat bij zijn verzekeraar wil verhalen, weet lang niet altijd dat het mogelijk is om kosteloos de hulp van een eigen claimdeskundige in te roepen. Maatschappijen verzuimen vaak dit te vermelden en hoeven zo minder uit te keren dan waar verzekerden recht op hebben.

Het online klachtenloket Verzekeraarklachten.nl meent een hiaat in de regelgeving te hebben gevonden, dat meldt het AD vandaag.

Kenniskloof

Verzekeraarklachten.nl, dat gedupeerde verzekerden gratis bijstaat, baseert zijn juridische argumenten op de grote kenniskloof tussen verzekeraar en verzekerde. 'Maatschappijen beschikken over een arsenaal aan experts en onderzoekswapens, de klant niet. In feite is het bij de schadebehandeling David tegen Goliath,' zegt Anton Rietveld van Verzekeraarklachten.nl.

'Op grond van het gelijkwaardigheidsbeginsel mogen verzekerden daarom de kosten van een expert declareren bij hun verzekeraar,' zegt Rietveld. Ook bij relatief kleine schades zouden consumenten al een deskundige kunnen inhuren. 'Verzekeraars hebben altijd volgehouden dat als hun verzekerde een deskundige wil hebben, zij dat zelf moeten betalen. In praktijk laat 95 procent het er dan al bij zitten.'

Miljoenen gedeclareerd

Verzekeraarklachten heeft afgelopen maanden zo'n 60 zaken afgehandeld en daarvoor naar eigen zeggen miljoenen euro's gedeclareerd. 'In alle gevallen hebben verzekeraars de kosten vergoed.' Volgens Rietveld betalen verzekeraars liever dan dat zij er een zaak van maken.

Reacties

Verzekeringsadvocaten zijn niet meteen overtuigd van het gelijk van Verzekeraarklachten. 'Ik vraag me af of deze stelling gezien de wet en jurisprudentie juist is,' zegt mr Jasper Backx, die veelvuldig gedupeerde verzekerden bijstaat.

Volgens de Amsterdamse advocaat Oscar Hijink valt er best wat voor het gelijkwaardigheidsprincipe te zeggen, maar gelden er sowieso nuances.

Het Verbond van Verzekeraars zegt in een reactie de hiaat in de wet niet te herkennen en wijst ontevreden consumenten op de uitgebreide klachtenprocedure.

Deel dit artikel