Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

'Verplichte dierenles op basisscholen'

Home

Van onze redactie onderwijs

amsterdam – Kinderen moeten op de basisschool structureel les krijgen over dieren, veehouderij en dierenwelzijn. Ze moeten leren dat een doorsnee-scharrelkip niet buiten over een erfje scharrelt. En dat konijnen groepsdieren zijn en eenzaam in een hok dus verpieteren.

Dat adviseert de Raad voor Dieraangelegenheden (RDA) aan demissionair minister Verburg van landbouw. De raad zou het liefst zien dat ’dierlessen’ verplicht werden op de basisschool. Nu bepalen scholen en leerkrachten zelf hoeveel aandacht ze het onderwerp geven. „In de praktijk gebeurt er heel weinig,” aldus Laurens Hoedemaker, secretaris van de raad.

Volgens hem weten mensen steeds minder over dieren. Uit een enquête onder volwassenen bleek dat velen zich zorgen maken over ’de bio-industrie’, maar eigenlijk geen notie hebben van wat zich daar afspeelt. „Heel veel mensen weten niet waar hun eten vandaan komt. Dat zou anders moeten, in een land met 160 miljoen dieren.”

Het maatschappelijke debat over dierenwelzijn drijft vooral op ’meningen’, zegt Hoedemaker. „En meningen zijn vaak gebaseerd op gevoel en intuïtie. Als er al kennis bij komt kijken, dan is die onvolledig.”

Een lespakket voor basisscholieren zou objectieve informatie moeten bevatten. Volgens de RDA is een dergelijk pakket, toegesneden op de verschillende leeftijden, al met succes op Oostenrijkse scholen geïntroduceerd. Dierenwelzijnsorganisatie Wakker Dier, die ook lesmateriaal aanbiedt, juicht het ’dieronderwijs’ toe. „Een kilo vlees is een kilo dier, dat is de belangrijkste les die kinderen moeten leren,” aldus woordvoerder Sjoerd van de Wouw.

Iets minder enthousiast is Wim Willems, directeur van basisschool De Kikkenduut in Oisterwijk. „Wij besteden redelijk veel aandacht aan dieren,” zegt hij. „Wij hebben schapen, kippen, duiven en konijnen, die de kinderen zelf moeten verzorgen.” Maar aan structurele lessen over dierenwelzijn komt de school niet toe: „In een uur zitten maar zestig minuten, ook bij ons. Het is jammer, maar het kan niet.”

Deel dit artikel