Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

'Schaf af dat functioneringsgesprek, doek de hele HR-afdeling op'

Home

Ingrid Weel

© Getty Images

Niet alleen kunnen alle functioneringsgesprekken uit agenda's worden geschrapt, zelfs de hele afdeling personeelszaken is grotendeels overbodig, meent Antoon Vugts, zelf directeur human resource aan de Universiteit Maastricht.

Werknemers staan doorgaans niet te trappelen om hun functioneringsgesprek te voeren. Het leidt bij menigeen tot tranen, soms al op de werkvloer. Onlangs besloot Achmea om medewerkers niet langer op deze manier te beoordelen, eerder stapten ING, Deloitte en de Rabobank er al vanaf.

Lees verder na de advertentie

Het gaat Antoon Vugts, directeur human resource aan de Universiteit Maastricht, niet ver genoeg. “Schaf de hele HR-kolom af met al hun verzinsels, formulieren, systemen en personeelsdossiers. Hoe verfrissend zou dat zijn”, schreef hij op LinkedIn. Meer dan duizend likes en meer dan honderd inhoudelijke reacties volgden.

Per­so­neels­dos­sier zijn nodig bij ontslag, zeggen werkgevers, maar hoeveel mensen worden er nou ontslagen?

Antoon Vugts, HR-directeur Universiteit Maastricht

Vugts, die in 2016 bovenaan stond in de HR Top 100, licht zijn opmerking toe: “Functioneringsgesprekken zijn vaak een moetje. Leidinggevenden zetten vinkjes op een door de afdeling HR gemaakt formulier. Soms is het gespreksverslag al af voor het gesprek. Dat is toch de dood in de pot?”

Dossiermanie

De HR-directeur vindt wel dat leidinggevenden met medewerkers over hun functioneren moeten praten, maar dan anders. “Het moet een echte dialoog zijn. Kijk samen terug naar voorgenomen plannen en de wijze waarop de leidinggevende die zou faciliteren. Praat ook over persoonlijke ontwikkeling op korte en langere termijn. Wat wil iemand over drie of vijf jaar doen? En praat over werkdruk, over het combineren van werk en privé-leven.”

Dat wil Achmea ook, meldt de HR-directeur van de verzekeraar, Elly Ploumen: “Alle medewerkers maken minimaal één keer per jaar een reflectieverslag dat ze bespreken met hun manager, dat ze vastleggen in ons HR-systeem. Voor de rest zijn teams vrij in hoe de beoordeling aanpakken: het aantal gesprekken, welke afspraken ze maken, hoe ze die vastleggen, hoe ze feedback organiseren en met wie ze dat doen. We schrijven geen standaard meer voor."

Vugts ageert tegen de door HR opgelegde 'dossiervormingsmanie'. Hij vindt het ook prima als een gesprek niet leidt tot een verslag. “Waarom moeten we van iedereen een personeelsdossier aan leggen? Dat is nodig bij ontslag, zeggen werkgevers dan. Maar hoeveel mensen worden er nou ontslagen? Je gaat toch geen vijfduizend mensen en hun leidinggevende lastigvallen met het aanleggen van verplichte dikke dossiers als je van vijftig mensen af wilt?”

Alleen die naam al

De HR-directeur krijgt veel bijval. Ook Jaap Paauwe, hoogleraar HR-studies in Tilburg, heeft kritiek op de traditionele eindejaarsgesprekken. “Leidinggevenden en werknemers zien er tegenop. Het is een ritueel met weinig effect.” Er zijn volgens Paauwe ook andere manieren om een dossier op te bouwen van een werknemer over wie de baas ontevreden is. “Daar hoef je geen drie functioneringsgesprekken aan het einde van het jaar voor af te wachten.” 

Vugts denkt dat hele afdelingen human resource zullen verdwijnen. “Te beginnen met de naam. Wie die ooit bedacht heeft? Vast om ons belangrijker te laten klinken. Maar als je belangrijk wilt zijn, maak dan inzichtelijk wat je doet. Nu hebben mensen vaak geen idee wat HR doet bij hun bedrijf. Het kan ook zonder HR. Dat zie je veel bij jonge innovatieve bedrijven, in de IT-sector, maar ook bij goed lopende familiebedrijven.”

Als de chefs en managers zich echt als professioneel leider gaan gedragen en werknemers zelf voor hun rechten durven opkomen, is een HR-afdeling niet nodig, aldus Vugts. “Maar dan moeten medewerkers ook zelf actie ondernemen. Als iets niet naar je zin gaat, vraag dan zelf een gesprek aan met je leidinggevende. Als het tot een conflict leidt, kijk dan zelf bij wie je terechtkan. Neem het heft in eigen hand.”

Lees ook:

Met burn-outklachten wil je helemaal niet bij de HR-manager zijn

In Trouw riep een therapeute HR-managers op om eerder in te grijpen bij burn-outsignalen. Maar ze richt zich tot de verkeerde groep, meent lezer Gerben Wierda. "De titel 'human resource manager' geeft al aan waar het probleem zit. De medewerker is een bedrijfsmiddel geworden."

Deel dit artikel

Per­so­neels­dos­sier zijn nodig bij ontslag, zeggen werkgevers, maar hoeveel mensen worden er nou ontslagen?

Antoon Vugts, HR-directeur Universiteit Maastricht