Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

'Ongelooflijk dat ik de Van Goghs straks weer aan muur kan hangen'

Home

Henny de Lange

Directeur van het Van Gogh Museum Axel Ruger poseert naast één van de teruggevonden werken. © anp
Cultuur

Een 'bizar' telefoontje was het. Of het Van Gogh Museum met spoed een expert naar Napels kon sturen. Want daar waren mogelijk de twee schilderijen van Vincent van Gogh gevonden, die in 2002 werden gestolen uit het museum.

Conservator Nienke Bakker: "Het was heel onwerkelijk, het leek wel een film." Maar die had een happy end, want toen ze oog in oog stond met de doeken, wist ze meteen dat ze het 'echt' waren. "Ik had ze veertien jaar niet meer gezien. Maar ik zag het direct, al ben ik ze natuurlijk ook gaan onderzoeken." Het liefst had ze 'Zeegezicht bij Scheveningen' (1882) en 'Het uitgaan van de Hervormde Kerk te Nuenen' (1884/85) meteen meegenomen naar 'huis'. Maar dat mocht niet, omdat de doeken als bewijslast dienen in een strafzaak.

Het Italiaanse Openbaar Ministerie maakte gisteren bekend dat de schilderijen in handen waren van een Italiaanse maffiabende. Het betreft leden van de clan Amato-Pagano, die zich bezighoudt met internationale drugshandel. Volgens de Italiaanse justitie gaat het om een van de 'meest meedogenloze en actieve criminele organisaties van de camoristische maffiabendes' in de omgeving van Napels.

Redelijk goede staat
Volgens Nienke Bakker, die ten tijde van de roof al in het museum werkte, zijn de schilderijen in redelijk goede staat. Van beide doeken zijn de lijsten verwijderd. Het 'Zeegezicht bij Scheveningen' is beschadigd. De verf in de linkeronderhoek is afgebroken op een oppervlakte van circa vijf bij twee centimeter. 'Het uitgaan van de Hervormde kerk te Nuenen' heeft wat kleine beschadigingen aan de doekranden.

Tekst loopt door onder afbeelding.

Lees verder na de advertentie
Ik had ze veertien jaar niet meer gezien. Maar ik zag het direct, al ben ik ze natuurlijk ook gaan onderzoeken.

Nienke Bakker

'Zeegezicht', één van de gestolen werken van Van Gogh. © anp

De werken zijn miljoenen waard, maar ook de kunsthistorische waarde is groot, zegt Bakker. Het zeegezicht is het enige schilderij in de museumcollectie uit Van Goghs periode in Den Haag (1881-1883). Hij heeft maar twee zeegezichten geschilderd in zijn Nederlandse jaren. 

'Het uitgaan van de Hervormde Kerk te Nuenen' schilderde Van Gogh in 1884 voor zijn moeder. Zijn vader was er predikant. In 1885, na de dood van zijn vader, voegde Van Gogh pas de kerkgangers op de voorgrond toe, onder wie vrouwen met een omslagdoek die gedragen werd in tijden van rouw. Het is het enige schilderij in de collectie met een origineel spieraam. Dit spieraam zit vol met verfresten omdat Van Gogh er waarschijnlijk zijn kwasten op schoonmaakte.

Bakker heeft zich vaak afgevraagd waarom de daders uitgerekend deze schilderijen meenamen. Hun kleine formaat heeft mogelijk meegespeeld. En ze hingen dichtbij de plek op de eerste verdieping waar de inbrekers binnen waren gekomen. "Heel vaak dacht ik nog aan ze. Vooral aan dat kerkje, ik vond het zo schrijnend omdat het ook zo'n grote emotionele waarde heeft. Het is echt ongelooflijk dat ik het straks weer aan de muur kan hangen."

Voor de diefstal zijn in 2004 twee mannen veroordeeld tot een celstraf. Ze hebben altijd ontkend.

Bekijk op deze interactieve kaart waar Van Gogh welke schilderijen maakte.

Ik vond het zo schrijnend omdat het schilderij ook zo'n grote emotionele waarde heeft.

Conservator Nienke Bakker

Deel dit artikel

Ik had ze veertien jaar niet meer gezien. Maar ik zag het direct, al ben ik ze natuurlijk ook gaan onderzoeken.

Nienke Bakker

Ik vond het zo schrijnend omdat het schilderij ook zo'n grote emotionele waarde heeft.

Conservator Nienke Bakker