Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

'Muziek maakt slim en sociaal'

Home

Anne-Wil Jens

amsterdam – ’Arrorró mi niño, arrorró mi sol’ (wieg, mijn kind, wieg, mijn zon). Het is de eerste regel van het Spaanstalige wiegeliedje dat de kinderen van het Leerorkest zingen voor prinses Máxima. Zij is de eregast tijdens de jaarlijkse uitvoering die dit orkest verzorgt, samen met het Nederlands Philharmonisch Orkest in de MediArena studio’s van Endemol in Amsterdam.

Marco de Souza, directeur van het Muziekcentrum in Zuidoost en initiatiefnemer van het Leerorkest richt het woord tot Máxima: „Vandaag neemt u de kinderen op in uw hart, in een land waar alle kinderen zonder onderscheid kansen verdienen om een prachtige toekomst op te bouwen.” Prinses Máxima hoopt dat muziek net zoveel betekent voor de kinderen als voor haar, zegt zij later tegen de kinderen.

Het Leerorkest biedt muziekonderwijs aan kinderen uit achterstandswijken die anders niet zo gauw met het maken van muziek in aanraking zouden zijn gekomen. Onder het motto ’muziek is voor iedereen’ begon het orkest in 2005 met muziekonderwijs op zes basisscholen in Amsterdam Zuidoost. Inmiddels doen ook zes scholen in Noord en West mee en krijgen 800 kinderen van groep 5 tot en met 8 vier jaar lang muziekles van professionele muziekdocenten.

Leerlingen uit groep 8 krijgen vandaag hun diploma uitgereikt. Dit was de aanleiding om tweemaal ’Celebration’ te zingen. Het dak gaat eraf: de kinderen en hun begeleiders klappen enthousiast mee met de vrolijke noten. Gina, moeder van Mandy (11) is ’apetrots’ op haar dochter die een diploma krijgt uitgereikt. Kinderen rennen na afloop van het concert naar de dirigent met de mededeling: „Ik word later musicus.”

„We zagen te weinig kinderen naar de muziekschool gaan”, zegt De Souza. Hij gelooft niet in de scheiding tussen professionele en amateurmusici: „Wij kijken naar wat kinderen kunnen. Ze spelen op hun eigen niveau en zitten daarmee ook op hun eigen top.”

Shivvany (12) vindt de cello er mooi uitzien. Ze hield zich nog niet eerder bezig met muziek maken, maar heeft het nu leren waarderen.

Altviolist Baptist Kurvers geeft altvioolles aan groep 5 en 6 op de Al Soeffah, een Islamitische basisschool in Amsterdam. „Het is een uitdaging om kinderen met verschillende achtergronden les te geven.” In groepjes van vier tot acht krijgen de kinderen les. Kurvers: „Muziekonderwijs heeft een positief effect op kinderen.”

Musicus en tv-presentator Gregor Bak, door het Leerorkest gevraagd het evenement te presenteren, bevestigt dit. Als dirigent weet hij wat het is om met kinderen samen te werken. „Je moet je er veel energie insteken, maar krijgt er veel voor terug. Muziek maakt slimmer en socialer.” Avony (9) vindt de altviool wel een prettig instrument om te bespelen. „Er komen leuke en grappige geluidjes uit.”

De kinderen hebben uitgekeken naar het concert. Ali (9) kreeg tijdens de laatste muziekles te horen dat hij met drie andere kinderen voorafgaand aan het concert een cadeau mag aanbieden aan de prinses: een bundel van tekeningen van 800 kinderen van het Leerorkest. Ali: „Ik heb geluk gehad.”

Deel dit artikel