Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

'Mode kan Afrika óók een belangrijke impuls geven'/Winnaars negeerden lokstem van Parijs

Home

JOSé TEUNISSEN

AMSTERDAM - Dit jaar was door het Prins Claus Fonds een accent gelegd op de Afrikaanse mode, omdat het een vak is dat alle sociale lagen doorsnijdt. Alphadi, Oumou Sy en Tetteh Adzedu werden de gezamenlijke winnaars, omdat zij niet naar modesteden als Londen of Parijs zijn verhuisd, maar bewust in Afrika zijn gebleven om vandaaruit de modewereld te veroveren.

Op die manier voorzien ze, aldus Prins Claus, duizenden traditionele, handwerkslieden, kleermakers en edelsmeden van werk en dragen ze bij aan de ontwikkeling van Afrika.

Daarmee voldoen ze aan de belangrijkste principes van het Prins Claus Fonds, dat sinds 1987 actief is en prijzen toekent aan kunstenaars en intellectuelen uit de derde wereld die zich inzetten op het gebied van cultuur en ontwikkeling.

Alphadi (1957) hoopt met de geldprijs een showroom in Afrika te openen, maar hij is vooral blij met de officiële erkenning die hij nu voor het modevak krijgt.

“Politici en zakenmensen in Niger willen wel geld steken in de autoindustrie of in olie, maar ze zien niet in dat ook de modeindustrie een belangrijke impuls kan geven aan de ontwikkeling van Afrika”.

Alphadi wijt dat aan het feit dat mode in zijn cultuur tot nu toe weinig aanzien had. “Als klein jongetje naaide ik kleren voor de poppen en maakte ik mijn zusjes en moeder op. Maar mijn vader vond dat maar zo, zo. Moslimmannen mogen zich niet met kleding bezig houden, want dat is een vrouwenberoep. Daarnaast hebben kleermakers en edelsmeden in Niger weinig aanzien. Het is geen beroep met ambitie, meer iets voor arme mensen”.

Toch kroop bij Alphadi het bloed waar het niet gaan kon. In Parijs begon hij naast zijn toerismestudie in de avonduren een modestudie. Ook als directeur van een toerismebureau, bleef hij én avonds én in het weekeinde kleren maken. Tot hij in 1987 een grote modeprijs won in Parijs. Met dat geld en die erkenning kon hij eindelijk officieel als mode-ontwerper beginnen. Hij kreeg zelfs, als eerste mode-ontwerper van zijn land, steun van de Nigeriaanse overheid.

Intussen woont en werkt hij in Niamey en heeft 150 mensen in dienst. Hij heeft een showroom in Parijs en in New York, maar Niger blijft zijn vaste werkadres.

“Er is hier zoveel creativiteit”, zegt Alphadi gedreven, terwijl hij alle sieraden en borduursels die hij draagt toelicht. “Er zijn toearegs in Niger, berbers en allerlei Arabische en Afrikaanse invloeden. Die hebben allemaal een eigen kleed- en sieraadcultuur die teruggaan op een vakmanschap dat meer dan 1000 jaar oud is”.

Van al die borduur- en edelsmidtechnieken maakt Alphadi gebruik voor zijn kleren en sieraden. Het kenmerkende van zijn stijl is, dat hij deze klassieke technieken en decoraties in moderne Westerse vormen giet. Zo maakt hij bijvoorbeeld van traditioneel goud en handgeborduurde leren stoffen, Westerse corsetlijfjes.

Die mengeling van Afrikaanse vormen, stoffen en decoraties met Westerse mode-elementen is een kenmerk van alle zeven mode-ontwerpers, maar elk van hen heeft een eigen herkenbare stijl. Zo maakt Tetteh Adzedu (1949), die zich zelf een hardnekkige traditionalist noemt, uitsluitend klassieke Afrikaanse tunieken voor mannen. Hij experimenteert met borduursels en applicaties, maar aan de basisvormen van zijn tunieken, die door verschillende Afrikaanse staatshoofden worden gedragen, verandert hij niets.

Oumou Sy (1952) is de meest expressieve en extravagante van het drietal. Haar creaties bewegen zich ergens tussen theater en mode in. Zo gebruikt ze enorme halssieraden van geklopt koper om een allereenvoudigst avondjurkje mee op te houden. Van haar hand was ook de spectaculairste creatie van de middag: een wijd uitlopende robe beplakt met tientallen cd's die in het licht van de show gingen flonkeren als kostbare diamanten.

Trouw.nl is vernieuwd. Vanaf nu is onbeperkte toegang tot Trouw.nl alleen voor (proef)abonnees.


Wilt u dit artikel verder lezen?

Maak vrijblijvend een profiel aan en krijg gratis 2 maanden toegang.

Het e-mailadres bij dit profiel is nog niet bevestigd. Een link om te bevestigen kun je vinden in je inbox.
Ben je de link kwijt? Vraag hier een nieuwe aan.

Ongeldig e-mailadres

Wachtwoord is niet correct

tonen

Wachtwoord komt niet overeen

tonen

U moet akkoord gaan met de gebruiksvoorwaarden


Wij gaan vertrouwelijk om met uw gegevens. Lees onze privacy statement.

Deel dit artikel

Advertentie